MATLAMAT
Kurikulum Geografi membolehkan murid memahami fenomena geografi berfokus kepada negara Malaysia dan hubungannya dengan negara-negara lain supaya dapat melahirkan murid yang berilmu, bertanggungjawab, bersyukur dan mengenali serta mencintai negara Malaysia.
OBJEKTIF
Kurikulum Geografi Sekolah Menengah membolehkan murid:
1. menghubungkaitkan aspek kedudukan, arah, skala dan jarak dalam organisasi ruangan.
2. mengumpul, menyusun, menganalisis dan menyampai data geografi berbentuk kuantitatif dan kualitatif.
3. memberi pendapat secara kreatif dan kritis, mengenal pasti dan mengkaji masalah semasa daripada aspek geografi serta membuat keputusan dengan bertanggungjawab.
4. menjelaskan fenomena alam dan saling kaitannya dengan manusia berasaskan taburan dan pola-pola yang wujud di negara Malaysia dan negara-negara lain.
5. mengenal pasti cara hidup dan budaya pelbagai komuniti di negara lain serta menghargai ciri-ciri persamaan dan kelainannya dengan negara Malaysia.
6. memerihalkan keadaan saling memerlukan dalam sistem alam, kegiatan ekonomi, sosial dan politik antara satu negara dengan negara lain.
7. menerangkan kesan kegiatan manusia ke atas alam sekitar serta pentingnya menguruskan alam dan sumber dengan bertanggungjawab dan bijaksana.
8. mengenali, menghargai dan berbangga terhadap ciri-ciri geografi negara Malaysia yang istimewa dan unik.
9. menggabungjalin pelbagai fakta geografi dan dapat membuat kesimpulan yang rasional.
10. mensyukuri dan mencintai alam, bersederhana dan bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan dan peka terhadap perasaan serta keperluan orang lain.
7. menerangkan kesan kegiatan manusia ke atas alam sekitar serta pentingnya menguruskan alam dan sumber dengan bertanggungjawab dan bijaksana.
8. mengenali, menghargai dan berbangga terhadap ciri-ciri geografi negara Malaysia yang istimewa dan unik.
9. menggabungjalin pelbagai fakta geografi dan dapat membuat kesimpulan yang rasional.
10. mensyukuri dan mencintai alam, bersederhana dan bertanggungjawab ke atas sebarang tindakan dan peka terhadap perasaan serta keperluan orang lain.
KANDUNGAN MATA PELAJARAN GEOGRAFI
Kandungan mata pelajaran Geografi terbahagi kepada tiga bahagian:
Bahagian A - Kemahiran Geografi
Bahagian B - Geografi Fizikal dan Manusia (Tema 1 – Tema 8)
Bahagian C - Kajian Geografi Tempatan
Bahagian A - Kemahiran Geografi
Bahagian ini bertujuan membolehkan murid mengkaji dan menghubungkaitkan aspek kedudukan, arah, skala dan jarak dalam organisasi ruangan. Kemahiran Geografi merangkumi kemahiran membina jadual, melukis graf, carta, peta dan rajah serta membuat tafsiran.
Bahagian B - Geografi Fizikal dan Manusia
Bahagian ini bertumpu kepada kajian mengenai hubung kaitan dan interaksi antara aspek fizikal dengan aspek manusia. Kajian dilakukan berasaskan lapan tema terdiri daripada:
1. Bentuk muka bumi dan potensinya.
2. Cuaca dan iklim serta pengaruhnya.
3. Tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar.
4. Dinamik penduduk.
5. Petempatan dan perkembangannya.
6. Pengangkutan dan perhubungan.
7. Sumber.
8. Kegiatan ekonomi.
Kelapan-lapan tema ini membolehkan murid mengenal pasti, menghubungkait dan menggabungjalin interaksi antara aspek fizikal dengan aspek manusia.
Bahagian C - Kajian Geografi Tempatan
Kajian ini dilaksanakan berasaskan lapan tema yang terdapat dalam Geografi Fizikal dan Manusia. Isu-isu semasa yang berkaitan dengan kelapan-lapan tema juga boleh dibuat kajian. Bahagian ini juga memberi penekanan kepada aplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan.
KEMAHIRAN BERFIKIR DAN KEMAHIRAN GENERIK
Berfikir merupakan satu proses mental yang memerlukan individu menggabungjalinkan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang ada pada dirinya bagi membolehkannya memahami dan mencorakkan alam sekelilingnya. Salah satu objektif sistem pendidikan negara adalah mempertingkatkan daya berfikir di kalangan murid. Objektif ini boleh dicapai melalui kurikulum yang menekankan pembelajaran berfikrah. Pembelajaran berfikrah boleh dicapai jika murid dilibatkan secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Dalam proses ini aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dirancang dapat mencungkil minda murid dan mendorongnya untuk berfikir agar mereka dapat mengkonsepsikan, menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Pengajaran dan pembelajaran yang menekankan kemahiran berfikir dan kemahiran generik adalah teras kepada pembelajaran berfikrah.
Kemahiran berfikir boleh digolongkan kepada pemikiran kritis dan pemikiran kreatif. Seseorang yang berfikir secara kritis akan sentiasa menilai sesuatu idea dengan sistematik sebelum menerimanya. Seseorang yang berfikir secara kreatif pula mempunyai daya imaginasi tinggi, berupaya menjanakan idea yang inovatif dan asli, serta boleh mengubahsuai idea dan produk yang sedia ada.
Kemahiran Berfikir Kritis
Penerangan ringkas tentang setiap kemahiran berfikir kritis adalah seperti dalam Jadual 1.
Kemahiran | Huraian |
Mencirikan | Mengenal pasti kriteria seperti ciri, sifat,kualiti dan unsur sesuatu konsep atau objek. |
Membanding dan membeza | Mencari persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria seperti ciri, sifat, kualiti dan unsur sesuatu objek atau peristiwa. |
Mengumpul dan mengelas | Mengasingkan dan mengumpulkan objek atau fenomena kepada kumpulan masingmasing berdasarkan kriteria tertentu seperti ciri atau sifat. Pengumpulan ini adalah berdasarkan ciri atau sifat sepunya. |
Menganalisis | Mengolah maklumat dengan menghuraikannya kepada bahagian yang lebih kecil bagi memahami sesuatu konsep atau peristiwa serta mencari makna yang tersirat. |
Menilai | Membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara dari segi kebaikan dan keburukan, berdasarkan bukti atau dalil yang sah. |
Membuat kesimpulan | Membuat pernyataan tentang hasil sesuatu kajian. |
Jadual 1: Kemahiran Berfikir Secara Kritis
Kemahiran Berfikir Keatif
Penerangan ringkas tentang setiap kemahiran berfikir kreatif adalah seperti dalam Jadual 2.
Kemahiran | Huraian |
Menjanakan idea | Menghasilkan idea yang berkaitan dengan sesuatu perkara. |
Menghubungkaitkan | Membuat perkaitan dalam sesuatu keadaan atau peristiwa untuk mencari sesuatu struktur atau corak perhubungan. |
Meramal | Membuat jangkaan tentang sesuatu peristiwa berdasarkan pemerhatian dan pengalaman lalu atau data yang boleh dipercayai. |
Membuat gambaran mental | Membuat tanggapan atau membayangkan sesuatu idea, konsep, keadaan atau gagasan dalam minda atau fikiran. |
Mensintesis | Menggabungkan unsur yang berasingan untuk menghasilkan satu gambaran menyeluruh dalam pelbagai bentuk seperti pernyataan, lukisan dan artifak. |
Menganalogi | Membentuk kefahaman tentang sesuatu konsep yang kompleks atau mujarad secara mengaitkan konsep itu dengan konsep yang mudah atau maujud yang mempunyai ciri yang serupa. |
Jadual 2: Kemahiran Berfikir Kreatif
Kemahiran Generik
Kemahiran generik berunsurkan kemahiran, kecekapan dan keterampilan. Kemahiran generik yang dikenal pasti perlu untuk murid meneroka ruang-ruang ilmu adalah seperti dalam Jadual 3.
Kemahiran | Huraian |
1. Berkomunikasi | Kemahiran ini melibatkan komunikasi idea dan informasi. Ia berdasarkan kepada empat bidang utama: mengenal pasti tujuan dan respon komunikasi, pemilihan bentuk dan gaya atau stail keberkesanan komunikasi, pengubahsuaian dan semakan informasi. |
2. Menggunakan Teknologi | Kemahiran ini melibatkan penggunaan alatan, memahami dan menggunakan kaedah aintifik serta prinsip teknologi. Tanpa mengenepikan etika dan tanggungjawab sosial. |
3. Merancang dan Mengelola Aktiviti | Kemahiran ini menggalakkan supaya murid berkebolehan untuk merancang dan mengelola aktiviti sendiri termasuk penggunaan masa dan sumber, berupaya menentukan keutamaan dan memantau kemajuan pembangunan diri. |
4. Bekerja dengan Orang Lain dan Dalam Kumpulan | Kemahiran ini berfokuskan kepada kemampuan individu berinteraksi dengan individu yang lain atau di dalam kumpulan.Ia merangkumi kesefahaman dan persetujuan ahli dalam mencapai matlamat. Elemen-elemen seperti tujuan dan objektif, perbezaan individu dan arah pencapaian matlamat diambil kira dalam mengukur keberkesanan kemahiran. |
5. Menyelesaikan Masalah | Kemahiran ini melibatkan penggunaan kemahiran penyelesaian masalah dengan pelbagai cara dan situasi, termasuk situasi yang memerlukan pemikiran dan pendekatan kreatif dalam mencapai sesuatu keputusan. |
6. Mengurus,Memilih Dan Menganalisis Maklumat | Kemahiran ini merangkumi kebolehan untuk mengenal pasti, memilih, menilai dan seterusnya menggunakan maklumat dengan berfaedah. |
7. Memahami Budaya | Kemahiran ini penting bagi pembinaan negara untuk mencapai wawasan 2020.Unsur-unsur seperti perpaduan, bertolak ansur, menghormati antara satu sama lain perlu diamalkan supaya negara terus aman dan maju. |
Jadual 3: Kemahiran Generik
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, penekanan haruslah diberi kepada perkembangan Kemahiran Berfikir dan Kemahiran Generik.
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Selaras dengan hasrat dan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan, mata pelajaran Geografi KBSM menekankan perkembangan individu yang menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Oleh itu pengajaran dan pembelajaran geografi hendaklah memberi tumpuan terhadap pemerolehan ilmu pengetahuan dan kemahiran asas geografi, pemupukan serta penghayatan nilai dan semangat patriotik.
Dalam usaha ke arah mencapai matlamat mata pelajaran Geografi KBSM, perkara-perkara berikut perlu diberi perhatian dalam pengajaran dan pembelajaran:
1. Pendekatan bersepadu merupakan satu strategi yang penting untuk menjalin dan mengadunkan unsur-unsur ilmu, kemahiran, bahasa, nilai-nilai murni dan unsur-unsur patriotisme. Melalui pendekatan ini perkembangan kemahiran berfikir, kemahiran generik dan kemahiran belajar harus diberi penekanan. Di samping itu, pengetahuan dan kemahiran daripada mata-mata pelajaran lain serta pengalaman hidup seharian murid perlulah dihubung kait dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Geografi.
2. Pemahaman konsep geografi dan organisasi ruangan berasaskan keadaan negara Malaysia hendaklah diberi penekanan dan tumpuan. Pemahaman serta aplikasi konsepkonsep dan generalisasi ini akan membolehkan murid menghargai dan peka terhadap keadaan saling berkait dan saling bergantung antara manusia dengan alam sekitar.
3. Daya pemikiran murid perlu dipertingkat untuk membolehkan seseorang murid menyatakan idea-idea dengan jelas, objektif dan munasabah dalam sebarang situasi. Galakan membaca dan aktiviti-aktiviti yang memberi peluang berfikir secara kreatif dan kritis tentang sesuatu isu atau persoalan yang dibangkitkan hendaklah dikendalikan oleh guru. Murid dilatih menentukan perbezaan antara fakta dengan pendapat, maklumat yang berkaitan atau sebaliknya, ketepatan sesuatu kenyataan dari segi fakta, kesahihan sumber maklumat dan andaian yang dibuat.
4. Penggunaan pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan murid secara aktif adalah perlu untuk menjamin perkembangan potensi dan kebolehannya. Bagi tujuan ini, kaedah inkuiri penemuan serta pembelajaran melalui pengalaman sangat digalakkan. Antara kaedah dan teknik yang boleh digunakan termasuklah aktiviti kumpulan, kerja luar, perbincangan, kajian kes, simulasi dan main peranan. Pengalaman pembelajaran seperti ini dapat memberi peluang kepada murid untuk melahirkan pandangan sendiri, asas untuk membina semangat, membina sikap sentiasa cinta dan dahagakan ilmu, minat membaca dan belajar seumur hidup.
5. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, penekanan hendaklah dibuat terhadap pemupukan nilai-nilai murni serta unsur-unsur patriotisme terhadap negara Malaysia. Pemupukan nilai-nilai murni dan semangat patriotik diterap melalui pemahaman konsep-konsep geografi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Nilai-nilai murni seperti amanah dan bertanggungjawab boleh dipupuk dalam perbincangan tentang penggunaan dan penerokaan sumber alam.
Nilai-nilai seperti bersyukur, rasa bangga dan semangatpatriotik boleh dipupuk melalui pemahaman bahawa negara kita dianugerahi dengan pelbagai sumber, keindahan alam serta pembangunan yang dinamik. Semangat patriotik dipupuk berasaskan pemahaman bahawa kita perlu mencintai negara Malaysia, bersatu dalam kepelbagaian, berusaha membangunkan negara Malaysia dan mempertahankan negara Malaysia. Melalui aktiviti kerja kumpulan, nilai bekerjasama, kejujuran dan bertanggungjawab dapat dipupuk di kalangan murid.
6. Penguasaan pelbagai kemahiran belajar seperti pengurusan masa, membina peta minda dan belajar berpandukan peta hendaklah dilakukan untuk mempertingkatkan daya pemikiran dan membolehkan murid menguruskan pembelajaran sendiri. Penguasaan pelbagai kemahiran belajar seperti kemahiran mengumpul, merekod, mengelas, menilai, mentafsir, merumus dan mengaplikasi maklumat serta menggunakan pelbagai sumber diberi penekanan yang lebih untuk mempertingkatkan pembelajaran.
7. Penguasaan kemahiran sosial seperti kemahiran berkomunikasi dalam kelas, kumpulan dan masyarakat harus dipentingkan. Kebolehan menyoal dan menemu bual serta menerima pendapat orang lain secara sopan merupakan kemahiran-kemahiran yang harus dikuasai.
8. Dalam menjalankan aktiviti bilik darjah, pengalaman murid dan pengalaman pembelajaran harus disusun atur dengan mengambil kira pelbagai kecerdasan murid agar murid itu dapat belajar dengan cara tersendiri dan dalam keadaan yang paling sesuai. Maka kaedah dan aktiviti yang berbeza perlu dirancang untuk murid yang berbeza kecerdasan. Menurut Teori Kecerdasan Pelbagai (Multiple Intelligences), manusia mempunyai sekurang-kurangnya lapan kecerdasan (intelligences) yang merangkumi pelbagai kebolehan, keupayaan, bakat atau kemahiran yang wujud secara semula jadi. Pembelajaran individu adalah lebih mudah sekiranya ia dijelaskan dalam bentuk yang selaras dengan kecerdasan dominan sedia ada. Kecerdasan yang dikenal pasti adalah visual/ruang, verbal linguistik, muzik/irama, kinestetik, logikal/matematik, perhubungan antara individu, perhubungan dengan diri sendiri dan pemahaman tentang alam sekitar.
9. Penguasaan kemahiran Kajian Masa Depan hendaklah dilakukan untuk membolehkan murid sedar tentang sesuatu isu atau permasalahan yang berlaku pada masa lampau, masa kini dan masa depan. Ini bermakna murid dapat membuat ramalan, menjangka akibatnya serta mengendalikan perubahan supaya mendapat manfaat yang maksimum.
10. Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi seperti internet, laman web, e-mail, CD-Rom dan sidang
telekomunikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran hendaklah digalakkan.
ORGANISASI KURIKULUM
Huraian Sukatan Pelajaran Geografi ini bertujuan untuk memberi maklumat terperinci tentang tajuk-tajuk yang akan diperkembangkan dalam Tingkatan 1, 2 dan 3.
Isi kandungan pelajaran dipersembahkan dalam lima lajur iaitu `Tajuk', `Konsep', `Hasil Pembelajaran’, `Unsur Patriotisme’ dan `Tajuk', disenaraikan tajuk-tajuk daripada Sukatan Pelajaran. Dalam lajur `Konsep’ disenaraikan konsep-konsep yang perlu dikuasai oleh murid mengikut tajuk pelajaran.
Lajur `Hasil Pembelajaran’ mengandungi pengetahuan dan kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid dalam sesuatu tajuk. Dalam lajur `Unsur Patriotisme’, dicadangkan unsur-unsur patriotisme yang perlu diterapkan kepada murid. Lajur `Cadangan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran’ merupakan panduan tentang bagaimana menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Lajur `Hasil Pembelajaran’ diperincikan kepada tiga aras, iaitu Aras 1, Aras 2 dan Aras 3 dalam bentuk objektif perlakuan yang boleh diukur. Objektif ini mengikut peringkat dalam domain kognitif, psikomotor dan afektif.
Kajian Geografi Tempatan dipersembahkan dalam empat lajur iaitu `Tajuk’, `Objektif Kajian’, `Unsur Patriotisme’ dan `Cadangan Aktiviti Pembelajaran’. Dalam lajur `Tajuk’, dipersembahkan tajuk yang dipilih. Dalam lajur `Objektif Kajian’, dipersembahkan tujuan kajian dijalankan. Dalam lajur `Unsur Patriotisme’, dicadangkan unsur-unsur patriotisme yang perlu diterapkan kepada murid. Lajur `Panduan Menjalankan Kajian Geografi Tempatan’ merupakan panduan tentang bagaimana menjalankan Kajian Geografi Tempatan.
Aras Hasil Pembelajaran
Aras 1
Aras 1 adalah aras yang asas dan perlu dikuasai oleh semua murid. Pada aras ini murid perlu menguasai beberapa konsep asas geografi. Ini dapat ditunjukkan melalui objektif perlakuan ternyata murid seperti mengenal pasti, menyenaraikan, menyatakan, menamakan dan memadankan.
Aras 2
Aras 2 pula adalah aras yang lebih tinggi daripada Aras 1 dalam urutan pengajaran dan pembelajaran. Pada aras ini murid boleh menguasai beberapa lagi perlakuan ternyata seperti menerangkan, menjelaskan, menghuraikan dan membandingkan.
Aras 3
Aras 3 pula adalah aras yang tertinggi dalam urutan pengajaran dan pembelajaran. Pada aras ini, murid mampu menguasai beberapa lagi perlakuan ternyata pada tahap yang lebih tinggi seperti merumus, membandingkan dan membezakan, menganalisis dan mencadangkan.
Ada kemungkinan tidak semua murid berkemampuan menguasai aras 2 dan 3. Walau bagaimanapun guru hendaklah meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran hingga ke aras 3 untuk semua murid.
Tidak semua hasil pembelajaran mengandungi semua aras 1, 2 dan 3. Sebaliknya terdapat juga sebahagian hasil pembelajaran yang hanya setakat aras 2 sahaja. Ini kerana pada aras 2 tersebut murid telah pun dapat menguasai sepenuhnya objektif pembelajaran yang hendak disampaikan.
Nilai-nilai murni dan unsur-unsur patriotisme harus diterapkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Guru perlulah merujuk kepada semua maklumat yang terkandung dalam setiap lajur untuk mengetahui tumpuan, kedalaman dan keluasan sesuatu tajuk.
OBJEKTIF MATA PELAJARAN GEOGRAFI TINGKATAN 1
Kurikulum Geografi Tingkatan 1 membolehkan murid:
1. menentukan kedudukan berpandukan baris, lajur, arah, skala lurus dan jarak dari rumah ke sekolah.
2. memperoleh kemahiran membaca, melukis dan mentafsir ciri-ciri geografi berasaskan jadual, graf bar mudah, graf garisan, pelan dan peta lakar.
3. memerhati, mengukur, mengira, merekod, mengelas, mentafsir dan membuat rumusan tentang ciri-ciri geografi melalui Kajian Geografi Tempatan.
4. menyata dan menjelaskan ciri-ciri geografi yang istimewa yang terdapat pada bentuk muka bumi, cuaca dan iklim di kawasan setempat dan negara.
5. menyatakan saling kaitan antara manusia dengan alam sekitar fizikal.
4. menyata dan menjelaskan ciri-ciri geografi yang istimewa yang terdapat pada bentuk muka bumi, cuaca dan iklim di kawasan setempat dan negara.
5. menyatakan saling kaitan antara manusia dengan alam sekitar fizikal.
6. menerangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar fizikal dan pentingnya menghargai dan menguruskan sumber-sumber alam dengan bertanggungjawab dan bijaksana.
7. menyedari dan menghargai pelbagai cara hidup di dunia.
8. memerihalkan keindahan alam serta kekayaan sumber yang ada di dalam negara dan dunia.
9. bersyukur dengan pelbagai anugerah Tuhan.
10. mempunyai semangat patriotik terhadap negara Malaysia.
7. menyedari dan menghargai pelbagai cara hidup di dunia.
8. memerihalkan keindahan alam serta kekayaan sumber yang ada di dalam negara dan dunia.
9. bersyukur dengan pelbagai anugerah Tuhan.
10. mempunyai semangat patriotik terhadap negara Malaysia.
BAHAGIAN A: KEMAHIRAN GEOGRAFI
Bahagian ini bertujuan membolehkan murid mengkaji dan menghubungkaitkan aspek kedudukan, arah, skala dan jarak dalam organisasi ruangan.
Kandungannya tertumpu kepada pemerolehan kemahiran menggunakan kompas, alat ukur, atlas dan glob. Selain itu, kemahiran berkaitan dengan cara menyampaikan maklumat berbentuk grafik seperti jadual, graf, pelan, rajah dan peta juga ditegaskan. Cara mentafsir jadual, graf, pelan, rajah dan peta diberi penekanan supaya murid boleh menentukan kedudukan, arah, skala dan jarak pelbagai ciri geografi di kawasan tempatan.
Pembelajaran kemahiran berkaitan dengan kedudukan, arah, skala dan jarak hendaklah dijalankan melalui kerja amali untuk membolehkan murid menggunakan alam persekitarannya sebagai asas pembelajaran. Kemahiran seperti memerhati, mengukur, merekod, melakar peta, melukis pelan, jadual, graf, melabel dan mentafsir jadual serta peta hendaklah dilaksanakan.
Aplikasi kemahiran-kemahiran tersebut perlu sentiasa dilaksanakan dalam Geografi Fizikal dan Manusia dan Kajian Geografi Tempatan.
Penggunaan atlas secara betul dan penekanan terhadap unsur-unsur patriotisme adalah digalakkan semasa pengajaran dan pembelajaran Geografi.
BAHAGIAN A: KEMAHIRAN GEOGRAFI
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJ |
1. Kedudukan | Kedudukan relatif | Memahami kedudukan sesuatu tempat berdasarkan kordinat dan kedudukan relatif. • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan kordinat mudah seperti lajur dan baris. • Memberi contoh kedudukan murid dalam kelas mengikut lajur dan baris. • Menyatakan kedudukan relatif sesuatu tempat. Aras 2 • Melukis pelan kedudukan murid dalam kelas mengikut lajur dan baris. | Menunjuk cara menyatakan kedudukan murid di dalam kelas mengikut lajur dan baris. Menyatakan kedudukan sesuatu tempat seperti kantin dan bilik guru dari titik rujukan berdasarkan kerja lapangan. Menjalankan kerja lapangan untuk menentukan kedudukan kawasan di sekitar sekolah seperti kantin dan bilik guru.Mencari harta karun dengan merujuk lajur dan baris. | |
2. Arah | Arah | Menentukan arah dengan menggunakan kompas. Aras 1 • Menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin. • Melukis lapan arah mata angin berpandukan kompas. Aras 2 • Menjelaskan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas dari titik rujukan yang dipilih dalam peta lakar/pelan. • Menjelaskan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas dari titik rujukan yang dipilih berdasarkan kerja lapangan di kawasan sekolah. | Menunjuk cara menyatakan arah mengikut lapan arah mata angin dengan menggunakan kompas. Menjalankan kerja lapangan untuk mencari arah dengan menggunakan kompas. | |
3. Skala dan Jarak | Jarak | Mengenal skala dan jarak. Aras 1 • Mengenal pasti dan melukis skala lurus • Mengukur panjang dan lebar bilik darjah dengan menggunakan skala lurus. • Mentakrifkan konsep jarak • Menyatakan jarak dari rumah ke sekolah. Aras 2 • Melukis pelan bilik darjah berasaskan skala lurus. • Mengira jarak relatif dan jarak mutlak dari rumah ke sekolah. Aras 3 • Mengira jarak relatif dan jarak mutlak di peta lakar. | Menunjuk cara mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus. Membincangkan jarak relatif dan jarak mutlak rumah murid ke sekolah, pekan atau bandar yang berdekatan. | |
4. Graf | Mengaplikasikan maklumat dalam bentuk jadual dan graf. Aras 1 • Mengumpul dan merekod data bilangan murid mengikut jenis pengangkutan yang digunakan ke sekolah. • Memilih data yang relevan. • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual. • Membina graf bar mudah dan graf garisan berdasarkan jadual. Aras 2 • Membina graf bar mudah dan graf garisan berdasarkan jadual, menggunakan label yang betul dan petunjuk yang sesuai. Aras 3 • Mentafsir jadual, graf bar mudah dan graf garisan. | Membincangkan pelbagai kaedah mengumpul dan merekod data. Menunjuk cara teknik membina jadual dan graf - penggunaan komputer digalakkan Menunjuk cara mentafsir jadual, graf bar mudah dan graf garisan. Menggunakan komputer untuk membina jadual dan melukis graf. | ||
5. Peta | Kedudukan Arah Jarak | Memahami ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta lakar. Aras 1 • Mengenal pasti ciri-ciri fizikal dan budaya berdasarkan simbol dalam peta lakar. • bukit • sungai • hutan • paya • sekolah • rumah ibadat • jalan raya • jalan keretapi • petempatan • Menyatakan kedudukan, arah dan jarak ciri-ciri geografi yang diperhatikan. Aras 2 • Mengaplikasikan simbol-simbol yang mewakili ciri-ciri fizikal dan budaya ke dalam peta lakar. Aras 3 • Mentafsir peta lakar. | -Mencintai negaraMalaysia - bersyukur terhadap keunikan ciriciri fizikal dan budaya di kawasan persekitaran. | Menunjuk cara untuk menentukan kedudukan, arah dan jarak ciri-ciri fizikal dan budaya pada peta lakar. Menunjuk cara melukis simbol untuk menunjukkan ciri-ciri fizikal dan budaya pada peta lakar. Mengkaji secara kumpulan: - peta lakar - peta bergambar - peta pelancongan |
BAHAGIAN B: GEOGRAFI FIZIKAL DAN MANUSIA
Geografi adalah kajian tentang organisasi ruangan hasil daripada pelbagai saling kaitan dan interaksi antara manusia dengan alam sekitar serta antara unsur-unsur alam.
Geografi Fizikal dan Manusia di peringkat ini, diasaskan kepada tiga tema iaitu Bentuk Muka Bumi dan Potensinya, Cuaca dan Iklim serta Pengaruhnya, Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi dan Hidupan Liar.
Kajian Geografi Fizikal dan Manusia memberi tumpuan kepada pelbagai bentuk muka bumi serta hubung kait antara bentuk-bentuk muka bumi tersebut. Kandungan juga menekankan kajian mengenai cuaca dan iklim serta pengaruhnya terhadap kegiatan manusia, bentuk muka bumi, tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar serta usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar bagi menjamin kualiti hidup dan penggunaan sumber alam.
Kemahiran Geografi perlu diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran untuk mengukuhkan persepsi murid terhadap organisasi ruangan.
Unsur-unsur patriotisme diberi penekanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
TEMA 1: BENTUK MUKA BUMI DAN POTENSINYA
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
1.1 Bentuk muka bumi | Lembangan | Memahami kepelbagaian bentuk muka bumi negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan pelbagai bentuk muka bumi negara Malaysia • tanah tinggi • tanah pamah • lembangan • pinggir laut • Mengenal pasti kepelbagaian bentuk muka bumi negara Malaysia berpandukan peta • tanah tinggi • tanah pamah • lembangan • pinggir laut Aras 2 • Menghuraikan dengan contoh kedudukan dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi negara Malaysia. | Mencintai negara Malaysia - berbangga terhadap keindahan alam semula jadi negara Malaysia. | Membincangkan kedudukan dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti peta bentuk muka bumi Malaysia dan internet. Menghasilkan buku skrap bentuk muka bumi negara Malaysia. Menghasilkan model bentuk muka bumi negara Malaysia secara kumpulan. |
a. Tanah tinggi | Lipatan | Memahami sistem gunung lipat. Aras 1 • Mengenal pasti rangkaian banjaran gunung negara Malaysia. • Menamakan rangkaian banjaran dan gunung utama di atas peta Malaysia. • Menyatakan banjaran gunung negara Malaysia adalah sebahagian daripada sistem Banjaran Gunung Asia. • Menyatakan dua jenis sistem gunung lipat • gunung lipat muda • gunung lipat tua Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh rangkaian banjaran gunung negara Malaysia dalam sistem Banjaran Gunung Asia. | Mencintai negara Malaysia - bersyukur kerana negara Malaysia bebas daripada kejadian gunung berapi dan gempa bumi. | Menerangkan kedudukan rangkaian banjaran dan gunung negara Malaysia dan Asia dengan menggunakan pelbagai media seperti peta, atlas dan internet. Mencari maklumat melalui: - tayangan video - internet - majalah/akhbar |
b. Tanah Pamah | • Menjelaskan ciri-ciri sistem gunung lipat • gunung lipat muda • gunung lipat tua Aras 3 • Membandingkan dan membezakan ciri-ciri sistem gunung lipat. Mengetahui taburan tanah pamah dan dataran negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan contoh-contoh tanah pamah dan dataran negara Malaysia. • Menamakan tanah pamah dan dataran utama negara Malaysia di atas peta. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan kawasan tanah pamah dan dataran negara Malaysia. | Mencari maklumat tentang kedudukan tanah pamah dan dataran negara Malaysia serta kepentingan berpandukan pelbagai media seperti peta, cakera padat dan internet. | ||
c. Pinggir Laut | Mengetahui pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia. • tebing tinggi • tanjung • teluk • pantai • pulau • pentas benua Aras 2 • Menerangkan pelbagai bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia berdasarkan rajah. • tebing tinggi • tanjung • teluk • pantai • pulau • pentas benua • Menjelaskan dengan contoh bentuk-bentuk muka bumi pinggir laut serta keistimewaannya. | Mencintai negara Malaysia - berbangga terhadap keindahan dan keistimewaan pinggir laut negara Malaysia. | Mencari maklumat bentuk muka bumi pinggir laut negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet. Membincangkan keistimewaan bentukbentuk muka bumi pinggir laut dengan bantuan pelbagai media seperti foto, poster dan internet. Menghasilkan model bentuk muka bumi pinggir laut. | |
d. Saliran | Profil panjang Profil rentas | Memahami profil sungai. Aras 1 • Menyenaraikan jenis-jenis saliran • Menamakan sungai dan tasik negara Malaysia di atas peta. • Melukis profil panjang dan profil rentas sungai. • Menyenaraikan bentuk muka bumi sepanjang aliran sungai • jeram • air terjun • likuan sungai • likuan terpenggal • tasik ladam • tasik • delta Aras 2 • Melukis dan melabel bentuk muka bumi profil panjang sungai. • Menghubungkaitkan bentuk muka bumi sepanjang aliran sungai dengan profil panjang dan profil rentas sungai. | Mencintai negara Malaysia - bersyukur kerana negara Malaysia mempunyai banyak sungai, tasik dan air terjun yang unik | Menunjukkan kedudukan saliransaliran utama negara Malaysia berpandukan peta. Mengumpul maklumat tentang sungai berpandukan pelbagai media seperti carta, model, video dan internet. Mencipta puisi tentang keunikan pandang darat sungai, tasik dan air terjun. Mengumpul gambar dan membuat buku skrap mengenai sungai. |
1.2 Potensi dan halangan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia. a. Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia | Kawasan tadahan | Memahami potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia. Aras 1 • Menyatakan kepentingan bentuk muka bumi negara Malaysia kepada kegiatan manusia. • Tanah tinggi contoh: kuasa hidroelektrik, pelancongan. • Tanah pamah contoh: petempatan, pertanian • Pinggir laut contoh: perikanan, pelancongan • Saliran contoh: minuman, perikanan | Berusaha membangunkan negara Malaysia - bersyukur dengan sumbangan bentuk muka bumi kepada pembangunan negara Malaysia. | Menghasilkan peta minda untuk menunjukkan potensi bentuk muka bumi negara Malaysia. |
Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan bentuk muka bumi, tanah tinggi, tanah pamah, pinggir laut dan saliran terhadap pembangunan negara Malaysia. | ||||
Aras 3 • Membandingkan dan membezakan kepentingan pelbagai bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia antara negara Malaysia dengan negara lain seperti: • kepentingan tanah tinggi untuk pelancongan di Switzerland. • kepentingan cerun bukit untuk pertanian di Pulau Jawa. • kepentingan sungai untuk pengangkutan di Thailand. • kepentingan tasik untuk perikanan di Tonle Sap, Kampuchea. | ||||
b. Halangan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia | Memahami halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. Aras 1 • Menyenaraikan bentuk muka bumi yang menghalang kegiatan manusia. • cerun curam sukar untuk mendirikan petempatan. • sungai beraliran deras sukar untuk pengangkutan. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. Aras 3 • Merangkakan langkah-langkah mengurangkan halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. | Sumbang saran halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia. | ||
1.3 Kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar | Pemeliharaan Pemuliharaan | Mengetahui kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Aras 1 • Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. • penebangan pokok • kegiatan pertanian • pembinaan jalan raya Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. Aras 3 • Menganalisis kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar dan langkah-langkah mengurangkannya. • penghutanan semula • menggunakan kaedah biologi untuk mengawal makhluk perosak. • Merumus kesan jika alam sekitar tidak dipelihara | Mencintai negara Malaysia - bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar negara Malaysia. | Perbincangan peranan setiap individu untuk memelihara alam sekitar. Syarahan tentang kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar. |
TEMA 2: CUACA DAN IKLIM SERTA PENGARUHNYA
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
2.1 Pergerakan bumi di dalam sistem suria a. Pengaruh pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim | Putaran Peredaran Kebenuaan Kelautan Kepulauan Ketinggian | Memahami putaran dan peredaran bumi. Aras 1 • Mentakrifkan putaran dan peredaran bumi • Menyenaraikan kesan-kesan putaran. • Menjelaskan kejadian siang dan malam • Menyenaraikan kesan-kesan peredaran bumi • musim bunga • musim panas • musim luruh • musim sejuk Aras 2 • Menghuraikan: • kejadian siang dan malam • kejadian empat musim | Simulasi tentang putaran dan peredaran bumi. Mengumpul gambar yang menunjukkan suasana empat musim. | |
b. Cuaca dan iklim negara Malaysia | Memahami ciri-ciri iklim negara Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Aras 1 • Mengenal pasti ciri-ciri iklim negara Malaysia dari segi: • suhu • angin • hujan • Menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim negara Malaysia: • kedudukan • angin monsun • ketinggian • kepulauan Aras 2 • Menghubungkaitkan faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim dengan ciri-ciri iklim negara Malaysia. • kedudukan • angin monsun • ketinggian • kepulauan • Menjelaskan kedudukan negara Malaysia yang bebas daripada taufan, siklon tropika dan kemarau yang berpanjangan. | Mencintai negara Malaysia - bersyukur kerana dianugerahi iklim dan cuaca yang tidak melampau. | Mengumpul maklumat tentang ciri-ciri iklim negara Malaysia melalui pelbagai sumber seperti: - internet - pusat kaji cuaca Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim negara Malaysia. | |
2.2 Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia a. Pengaruh cuaca dan iklim terhadap cara hidup | Memahami keadaan iklim dan cara hidup manusia di kawasan zon iklim tertentu. Aras 1 • Mengenal pasti keadaan iklim di kawasan: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) • Menyatakan cara hidup manusia di kawasan: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) Aras 2 • Menerangkan iklim negara Malaysia dan iklim di kawasan zon iklim lain: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) • Menjelaskan cara hidup manusia di kawasan: • Zon panas (Gurun Thar) • Zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • Zon sejuk (Greenland) Aras 3 • Membandingkan iklim negara Malaysia dengan iklim negaranegara lain serta mengetahui persamaan dan perbezaan pelbagai cara hidup manusia di kawasan: • zon panas (Gurun Thar) • zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) • zon sejuk (Greenland) | Mengumpul maklumat bergambar daripada pelbagai media seperti video, internet dan majalah tentang keadaan iklim di kawasan: - zon panas (Gurun Thar) - zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) - zon sejuk (Greenland) Perbincangan secara berkumpulan tentang persamaan dan perbezaan cara hidup manusia negara Malaysia berbanding dengan: - zon panas (Gurun Thar) - zon sederhana sejuk (Kawasan Siberia) - zon sejuk (Greenland) | ||
b. Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan ekonomi negara Malaysia | Memahami pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan ekonomi negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan kegiatan ekonomi utama negara Malaysia • Menyatakan faktor cuaca dan iklim yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia • pertanian • perikanan Aras 2 • Menghubungkaitkan pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia negara Malaysia • pertanian • perikanan | Mencintai negara Malaysia - menghargai keadaan cuaca dan iklim yang sesuai terhadap kegiatan manusia negara Malaysia | Membincangkan bagaimana kegiatan ekonomi negara Malaysia dipengaruhi oleh cuaca dan iklim berpandukan pelbagai media seperti video, internet dan majalah. Meramalkan kesan perubahan cuaca terhadap kegiatan manusia di negara Malaysia. | |
2.3 Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim | Kemarau Jerebu Hujan asid Kesan rumah hijau Pulau haba Penipisan lapisan ozon | Memahami pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim. Aras 1 • Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. • peningkatan suhu • kemarau • jerebu • hujan asid • kesan rumah hijau • pulau haba • penipisan lapisan ozon Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh pengaruh penebangan hutan, perindustrian, pembakaran terbuka terhadap cuaca dan iklim. Aras 3 • Merumus kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. | Mencintai negara Malaysia - peka terhadap kegiatan penduduk yang boleh memberi kesan ke atas cuaca dan iklim negara Malaysia. | Sumbang saran kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. Mengumpul maklumat mengenai kesan pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim daripada pelbagai media seperti video, majalah, akhbar, cakera padat dan internet. Menyelesaikan teka silang kata berkaitan dengan pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim. Meramalkan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim. |
TEMA 3: TUMBUH-TUMBUHAN SEMULA JADI DAN HIDUPAN LIAR
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
3.1 Jenis dan taburan tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar | Kepelbagaian Taburan | Memahami jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung • Memadankan taburan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di atas peta negara Malaysia • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung • Menyenaraikan contoh hidupan liar di negara Malaysia. • Mengenal pasti ciri-ciri tumbuhtumbuhan semula jadi negara Malaysia • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung Aras 2 • Menghuraikan ciri-ciri tumbuhtumbuhan semula jadi negara Malaysia. • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung Aras 3 • Membandingkan dengan contoh rajah profil tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung | Mencintai negara Malaysia - berbangga dengan kepelbagaian tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia. Sumbang saran jenis tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia. | Menerangkan jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti peta, video dan internet. Menjalankan aktiviti lawatan sambil belajar. Menghasilkan buku skrap mengenai ciri-ciri tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Menghasilkan model lapisan hutan negara Malaysia. |
3.2 Faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuhtumbuhan semula jadi a. Faktorfaktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuhtumbuhan semula jadi negara Malaysia b. Jenis tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar di negaranegara lain | Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. • bentuk muka bumi • iklim • tanih • saliran Aras 2 • Menghubungkaitkan jenis tumbuhtumbuhan semula jadi negara Malaysia dengan: • bentuk muka bumi • iklim • tanih • saliran Aras 3 • Menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia secara grafik seperti peta minda. b. Jenis tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar di negaranegara lain Memahami jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di negara-negara lain. Aras 1 • Menyatakan jenis tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand) • Memadankan jenis tumbuhtumbuhan semula jadi di atas peta. • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand) • Menyatakan ciri-ciri tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand) Aras 2 • Menjelaskan ciri-ciri tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia dengan negara-negara lain • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand) Aras 3 • Mencerakinkan ciri-ciri tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: • Gurun panas (Sahara) • Tundra (Siberia) • Mediterranean (Turki) • Monsun Tropika (Thailand) | Mencintai negara Malaysia - berbangga dengan kepelbagaian jenis tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia. | Membincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuhtumbuhan semula jadi. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi. Menerangkan taburan dan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di negara-negara lain berpandukan pelbagai media seperti peta, video dan cakera padat. Mengumpul gambar berkaitan dengan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan: - Gurun panas (Sahara) - Tundra (Siberia) - Mediterranean (Turki) - Monsun Tropika (Thailand) | |
3.3 Kepentingan tumbuhtumbuhan semula jadi | Ekosistem Habitat | Memahami kepentingan tumbuhtumbuhan semula jadi negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. • ekosistem • flora dan fauna • sumber perhutanan • pembiakan hidupan laut • tempat perlindungan hidupan liar • kawasan tadahan • pencegahan hakisan • eko-pelancongan • perubatan Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Aras 3 • Merumus tentang kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia secara grafik seperti peta minda. | Membincangkan secara kumpulan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. Menghasilkan peta minda berkaitan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi negara Malaysia. | |
3.4 Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar | Kepupusan Ketandusan Pencemaran | Memahami kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Aras 1 • Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan berikut terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. • pembalakan • pertanian • petempatan Aras 3 • Merumus kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar pada masa depan. | Membincangkan bagaimana kegiatan manusia memberi kesan terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar berpandukan pelbagai media seperti video, internet dan majalah. Mendapat maklumat bergambar daripada majalah, akhbar, cakera padat dan internet. Menulis karangan ringkas tentang kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | |
3.5 Pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar | Pemeliharaan Pemuliharaan | Memahami kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Aras 1 • Menyatakan pentingnya memelihara dan memulihara tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. • Menyenaraikan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar sebagai potensi kegunaan masa depan. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan dan langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Mempertahankan negara Malaysia - bertanggungjawab memelihara dan memulihara tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar negara Malaysia. Aras 3 • Mencadangkan langkah-langkah lain pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Sumbang saran langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Melukis poster tentang pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Mengadakan permainan alam sekitar. Tayangan video tentang tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar. |
BAHAGIAN C :
KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN
Bahagian ini memberi penegasan kepada kerja amali untuk menghubungkaitkan aspek-aspek geografi dalam organisasi ruangan.
Kawasan persekitaran murid digunakan sebagai asas pengajaran dan pembelajaran untuik memahami beberapa aspek organisasi ruangan. Keadaan saling kaitan dan saling bergantungan antara alam sekitar dengan manusia perlu dijelaskan. Semangat mencintai dam menghargai kawasan sendiri dapat disemai melalui pemahaman tentang cirri-ciri istimewa yamg wujud hasil daripada proses interaksi yang berlaku.
Dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian Geografi Tempatan (KGT), tema-tema dalam Sukatan Pelajaran perlu dipelajari secara bersepadu. Kawasan kajian sama ada:
a) rumah dan persekitaran, atau
b) sekolah dan persekitaran, atau
c) mana-mana kawasan antara rumah dan
sekolah
Arahan Am
• Semua murid Tingkatan 1 wajib menjalankan KGT
• KGT dijalankan setelah selesai Bahagian A dan mana-mana satu tema Bahagian B.
• Kerja lapangan boleh dialankan secara undividu atau berkumpulan tetapi laporan KGT hendaklah dibuat secara individu.
• KGT dijalankan mulai awal penggal kedua selama enam hingga lapan minggu.
• Kerja lapangan tidak menggunakan waktu pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
• Laporan KGT diberi penilaian untuk peperiksaan akhir tahun.
• Sekiranya kajian melibatkan temu bual, saiz sample tidak melebihi 20 responden
• Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam mencari maklumat dan penulisan laporan digalakkan.
• Panjang laporan Hasil Kajian tidak melebihi 250 patah perkataan.
• Laporan KGT hendaklah disediakan dalam kertas bersaiz A4.
• Laporan yang disediakan perlu menyentuh semua kreatiria yang ditetapkan dalam format penulisan laporan.
Format Penulisan Laporan
1. Tajuk kajian
2. Senarai kandungan
3. Penghargaan
4. pendahuluan
5. Objektif kajian
6. kawasan kajian
7. Kaedah kajian
8. Hasil kajian
9. Rumusan
10. Rujukan
11. Lampiran
CADANGAN TAJUK-TAJUK KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN
TEMA 1: BENTUK MUKA BUMI DAN POTENSINYA
TAJUK | OBJEKTIF KAJIAN | UNSUR PATRIOTISME | PANDUAN MENJALANKAN KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN |
Bentuk muka bumi di kawasan kajian | • Mengenal pasti pelbagai bentuk muka bumi di kawasan kajian. • Memilih satu bentuk muka bumi yang sesuai dengan kawasan kajian dan menyenaraikan ciri-ciri bentuk muka bumi tersebut. • Melukis peta lakar kedudukan bentuk muka bumi di kawasan kajian. • Mengenal pasti bagaimana bentuk muka bumi mempengaruhi aktiviti manusia. • Menyenaraikan bagaimana aktiviti manusia mengubah bentuk muka bumi. • Merumuskan kesan tindakan manusia terhadap alam sekitar di kawasan kajian. • Mencadangkan langkah-langkah kepentingan menjaga alam sekitar | Mencintai negara Malaysia - bertanggungjawab memelihara dan memulihara alam sekitar di kawasan kajian | Menentukan lokasi kawasan kajian menggunakan peta lakar. Menerangkan pelbagai bentuk muka bumi di kawasan kajian: - tanah tinggi - tanah pamah - lembangan - pinggir laut Membincangkan dan menetapkan satu bentuk muka bumi yang dipilih di kawasan kajian. Mengumpul maklumat tentang kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar di kawasan kajian seperti: - penebangan pokok - pembinaan jalan raya - kegiatan pertanian Membimbing murid memproses maklumat. Membincangkan potensi bentuk muka bumi di kawasan kajian yang berkaitan dengan aktiviti manusia seperti: - pertanian - perlombongsn - perikanan - perindustrian - perniagaan - pelancongan - petempatan Selain daripada tajuk yang diberikan, guru boleh memilih tajuk-tajuk yang berkaitan dengan bentuk muka bumi dan potensinya contohnya: - isu-isu semasa yang berkaitan dengan bentuk muka bumi. - kesan tindakan manusia terhadap alam sekitar. - potensi bentuk muka bumi di kawasan kajian. |
TEMA 2: CUACA DAN IKLIM SERTA PENGAARUHNYA
TAJUK | OBJEKTIF KAJIAN | UNSUR PATRIOTISME | PANDUAN MENJALANKAN KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN |
Pengaruh cuaca dan iklim di kawasan kajian | • Memerhati, menyukat dan merekod unsureunsur cuaca. • suhu • hujan • Mempersembahkan maklumat dan data dalam bentuk • Jadual (angka atau symbol) • Graf • Mentafsir jadual dan graf • Mengenal pasti pengaruh unsur-unsur cuaca terhadap kegiatan harian manusia dikawasan kajian. • Merumus pengaruh unsure-unsur cuaca terhadap kegiatan harian manusia di kawasan kajian. | Mencintai negara Malaysia - menghargai keadaaan cuaca dan iklim yang sesuai terhadap kegiatan manusia di kawasan kajian. - berbangga dan bersyukur terhadap kesesuaian cuaca dan iklim di kawasan kajian ke atas penduduk dan alam sekitar. | Menentukan lokasi kawasan kajian menggunakan peta lakar. Menunjuk caara menyukat dan merekod unsure-unsur cuaca untuk tempoh sebulan. Suhu: - maksimum - minimum Hujan - jumlah hujan - bilangan hari hujan Membimbing murid memproses maklumat dan data yang sesuai. Membincangkan pengaruh unsureunsur cuaca terhadap kegiatan harian di kawasan kajian. - murid - penduduk lain Selain daripada tajkuk yang diberi, guru boleh memilih tajuk-tajuk yang berkaitan dengan pengaruh cuaca di kawasan kajian, contoh: - isu semasa yang berkiatan dengan cuaca dan iklim - Kesan tindakan manusiayang mempengaruhi perubahan cuaca - Potensi cuaca dan iklim yang mempengaruhi kegiatan manusia |
Tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan di kawasan kajian | • Mengenal pasti jinis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan kajian. • Melukis peta lakar taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi di kawaan kajian. • Menyenaraikan kepentingan tumbuhtumbuhan semula jadi kepada manusia dan hidupan liar. • Merumus kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. • Mencadangkan langkah-langkah untuk memelihara tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Mencintai negara Malaysia - bertanggungjawab memelihara tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar di kawasan kajian. - berbangga dan brtanggungjawab terhadap flora dan fauna di kawasan kajian. | Menentukan lokasi kawasan kajian menggunakan peta lakar. Menerangkan jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi di kawasan kajian: - Hutan Hujan tropical - Hutan paya - Hutan pantai - Hutan Gunung Membincangkan kepentingan tumbuhtumbuhan semula jadi kepada manusia dan hidupan liar - ekosistem - flora dan fauna - sumber perhutanan - pembiakan hidupan laut - tempat perlindungan hidupan liar - kawasan tadahan - pencegahan hakisan - eko pelancongan - perubatan Mengumpul maklumat tentang kesan tindakan manusia terhadap tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar seperti: - kepupusan flora dan fauna - hakisan tanah - banjir - ketandusan tanih Membimbing murid memproses maklumat yang sesuai. Sumbang saran tenyang langkahlangkah pemeliharaan dan pemuliharaan: - hutan simpan - penanaman semula - akta hidupan liar - mengawal kegiatan pembalakkan Selain daripada tajuk-tajuk yanmg diberikan, guru boleh memilih tajuktajuk yang berkaitan dengan tumbuhtumbuhan semula jadi dan hidupan liar. - Isu-isu semasa yang berkaitan dengan tumbuh-tumbuhan semula jadi/ hidupan liar - Kesan tindakan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi/ hidupan liar - Potensi tumbuh-tumbuhan semula jadi/ hidupan liar |
0 comments:
Catat Ulasan