OBJEKTIF MATA PELAJARAN GEOGRAFI TINGKATAN 2
Kurikulum Geografi Tingkatan 2 membolehkan murid:
1. menentukan kedudukan berpandukan latitud, longitud, bearing sudutan, skala lurus dan jarak di atas peta.
2. memerhati, mengukur, mengira, merekod, mengelas, mentafsir dan membuat rumusan tentang ciri-ciri geografi melalui Kajian Geografi Tempatan
3. memperoleh kemahiran membaca, melukis dan mentafsir ciri-ciri geografi berasaskan jadual, graf bar berganda, graf garisan berganda, pelan dan peta lakar.
4. menyata dan menjelaskan ciri-ciri geografi yang istimewa dalam dinamik penduduk, petempatan dan perkembangannya serta pengangkutan dan perhubungan.
5. menyatakan saling kaitan antara manusia dengan alam sekitar.
6. menjelaskan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar dan pentingnya menghargai serta menguruskannya dengan bertanggungjawab dan bijaksana.
7. menjelaskan saling kaitan dan saling bergantung antara negara Malaysia dengan negara-negara lain dalam dinamik penduduk, petempatan dan perkembangannya serta pengangkutan dan perhubungan.
8. menyedari dan menghargai persamaan dan kelainan dalam dinamik penduduk, petempatan dan perkembangannya serta pengangkutan dan perhubungan.
9. bersyukur dengan pelbagai anugerah Tuhan.
10. mempunyai semangat patriotik terhadap negara Malaysia.
BAHAGIAN A: KEMAHIRAN GEOGRAFI
Penggunaan atlas dan penekanan terhadap unsur-unsur patriotisme adalah digalakkan semasa
pengajaran dan pembelajaran Geografi.
BAHAGIAN A: KEMAHIRAN GEOGRAFI
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
1. Kedudukan Kedudukan | Garisan Tarikh Antarabangsa(GTA) Garisan Meridian Pangkal (GMP) | Memahami kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenal zon waktu. Aras 1 • Mengenal latitud dan longitud • Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berasaskan latitud dan longitud. • Mengenal zon w aktu di atas peta dunia. • Mentakrifkan waktu tempatan dan waktu piawai. Aras 2 • Menentukan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan latitud dan longitud. Aras 3 • Mengira w aktu tempatan berasaskan kedudukan longitud. | Menunjuk cara: - menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob. - menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta. - menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan. Menentukan kedudukan latitud dan longitud secara berkumpulan pada glob. | |
2. Arah | Arah | Menentukan arah dengan menggunakan bearing sudutan. Aras 1 • Menyatakan bearing sudutan. • Mengukur bearing sudutan. | Menunjuk cara mengukur bearing sudutan dengan menggunakan jangka sudut. | |
3. Skala dan Jarak | Jarak Skala lurus | Mengenal skala dan jarak. Aras 1 • Mengukur jarak di antara dua tempat di atas peta dengan menggunakan skala lurus. • Menukar jarak di atas peta kepada jarak sebenar dengan menggunakan skala lurus. Aras 2 • Menukar jarak dilapangan kepada jarak di atas peta dengan menggunakan skala lurus. | Menunjuk cara: - mengukur jarak lurus antara dua tempat (x dan y). - menukar jarak pada peta kepada jarak sebenar mengikut skala peta. - menukar skala sebenar (bilik darjah) kepada skala yang lebih kecil (contoh 1cm mewakili 1m). Mengadakan aktiviti kumpulan untuk: - mengukur jarak dan melukis pelan kaw asan sekolah. - Mengukur jarak dan melukis pelan laluan murid dari rumah ke sekolah. | |
4. Graf | Pola Taburan | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual dan melukis graf berganda. Aras 1 • Mengumpul dan merekod maklumat dan data. • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual. Aras 2 • Melukis graf bar berganda dan graf garisan berganda berdasarkan jadual dengan menggunakan label dan petunjuk yang betul. Aras 3 • Mentafsir jadual, graf bar berganda dan graf garisan berganda. | Menunjuk cara mendapatkan maklumat dan data seperti: - bilangan ahli rumah sukan murid mengikut jantina dalam kelas. Menunjuk cara membina jadual dan melukis graf. Penggunaan komputer digalakkan. Menunjuk cara mentafsir jadual, graf bar berganda dan graf garisan berganda. Menghasilkan buku skrap pelbagai jadual dan graf. | |
5. Rajah | Mengaplikasi maklumat dalam bentuk rajah. Aras 1 • Mengumpul maklumat. • Melukis dan melabel rajah berdasarkan maklumat. Aras 2 • Mentafsir rajah. | Membincangkan teknik-teknik melukis rajah seperti: - peta minda - kitaran Penggunaan komputer digalakkan. Menghasilkan buku skrap pelbagai bentuk rajah. | ||
6. Peta | Pola Saling kaitan | Mengenal ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta bergambar (peta pelancongan). Aras 1 • Mengenal pasti ciri-ciri fizikal dan budaya berdasarkan peta bergambar (peta pelancongan): • tempat bersejarah • tempat rekreasi • pusat membeli-belah • kemudahan penginapan • kemudahan pengangkutan • Menyatakan kedudukan dan taburan ciri-ciri geografi yang diperhatikan dalam peta bergambar. Aras 2 • Mengelaskan simbol-simbol yang mew akili ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta bergambar. Aras 3 • Mentafsir peta bergambar. | * Mencintai negara Malaysia - berbangga terhadap kepelbagaian pandang darat fizikal dan budaya negara Malaysia. | Menunjuk cara untuk menentukan kedudukan dan taburan ciri-ciri fizikal dan budaya pada peta bergambar (peta pelancongan). Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengenal pasti ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta bergambar (peta pelancongan). Melengkapkan pengurusan grafik tentang ciri-ciri fizikal dan budaya daripada peta bergambar (peta pelancongan). |
BAHAGIAN B: GEOGRAFI FIZIKAL DAN MANUSIA
Kajian mendalam dijalankan mengenai saling kaitan dan interaksi antara aspek kemanusiaan dengan aspek fizikal untuk memberi gambaran tentang bumi sebagai ruang kediaman dan kegiatan manusia.
Tumpuan kajian diberi terhadap aspek-aspek interaksi ruangan daripada aspek pola, taburan dan perubahan yang wujud. Isu-isu yang timbul akibat interaksi itu juga diutamakan. Kandungan juga menekankan kajian mengenai pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar bagi menjamin penggunaan sumber alam dan kualiti hidup yang sempurna.
Kajian Geografi Fizikal dan Manusia berasaskan tiga tema iaitu Dinamik Penduduk, Petempatan dan Perkembangannya serta Pengangkutan dan Perhubungan. Tumpuan kajian untuk melihat interaksi antara manusia dengan alam sekitar. Skala kajian berfokuskan negara Malaysia dan perbandingan dengan negara lain dilakukan untuk melihat ciri-ciri persamaan dan kelainan yang wujud dalam aspek-aspek tertentu.
Kemahiran Geografi perlu diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran untuk mengukuhkan persepsi murid terhadap interaksi ruangan.
Unsur-unsur patriotisme diberi penekanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
TEMA 4: DINAMIK PENDUDUK
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
4.1 Taburan penduduk | Kepadatan Taburan | Mengenal pasti taburan penduduk negara Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhi taburannya. Aras 1 • Mengenal pasti taburan penduduk negara Malaysia: • padat • sederhana • jarang • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk negara Malaysia. Aras 2 • Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk negara Malaysia. | * Bersatu dalam kepelbagaian - berbangga dengan perpaduan penduduk negara Malaysia dan bertanggungjawab untuk mengekalkannya | Membincangkan taburan penduduk negara Malaysia melalui peta. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk negara Malaysia. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat taburan penduduk negara Malaysia daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menghasilkan model tentang taburan penduduk negara Malaysia. |
4.2 Perubahan penduduk | Kadar kelahiran Kadar kematian Migrasi | Memahami perubahan penduduk negara Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Aras 1 • Mendefinisikan perubahan penduduk. • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi: • kadar kelahiran • kadar kematian • migrasi Aras 2 • Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi: • kadar kelahiran • kadar kematian • migrasi Aras 3 • Merumus tentang perubahan penduduk negara Malaysia pada masa depan berdasarkan: • kadar kelahiran • kadar kematian • migrasi | Simulasi tentang perubahan penduduk. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk. Meramalkan perubahan penduduk negara Malaysia pada masa depan. | |
4.3 Migrasi penduduk sebagai tindak balas terhadap faktor ekonomi, politik (governan), sosial dan fizikal | Memahami migrasi penduduk negara Malaysia dan faktorfaktor yang mempengaruhinya. Aras 1 • Menerangkan migrasi penduduk. • Menerangkan pola migrasi penduduk • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk: • luar bandar ke bandar • luar bandar ke luar bandar Contoh: ekonomi - pekerjaan - kadar upah politik - kestabilan dasar (governan) polisi kerajaan sosial - kemudahan asas - pendidikan - keluarga fizikal - bencana alam Aras 2 • Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk. | * Berusaha membangunkan negara Malaysia - bertanggungjawab dan bersedia memberi sumbangan terhadap pembangunan negara Malaysia. | Sumbang saran faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk. Syarahan tentang migrasi penduduk. | |
4.4 Kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar | Memahami kesan-kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar. Aras 1 • Menyenaraikan kesan-kesan penduduk terhadap penerokaan sumber: • Tanih • Hutan • Air Aras 2 • Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber. Aras 3 • Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang. | Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet. Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar. Mengadakan tayangan video tentang pengurusan alam sekitar. | ||
4.5 Hubungan kependudukan dengan sumber | Penduduk berlebihan kurang penduduk dan penduduk optimum | Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya. Aras 1 • Mentakrifkan konsep penduduk berlebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum. • Menyenaraikan ciri dan contoh: • penduduk berlebihan • kurang penduduk • Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan: • makanan • tempat tinggal • pekerjaan • pendidikan • perubatan • kemudahan asas Aras 2 • Menghuraikan ciri berserta contoh: • penduduk berlebihan (Bangladesh) • kurang penduduk (Kanada) • Menjelaskan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan: • makanan • tempat tinggal • pekerjaan • pendidikan • perubatan • kemudahan asas | * Mencintai negara Malaysia. - bertanggungjaw ab dan bersama-sama menyelesaikan masalah kependudukan demi kesejahteraan negara Malaysia. | Menghasilkan peta minda tentang ciri penduduk berlebihan dan kurang penduduk Membincangkan ciri-ciri : - lebihan penduduk - kurang penduduk - penduduk optimum |
TEMA 5: PETEMPATAN DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
5.1 Petempatan awal | Kedudukan | Memahami petempatan awal dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Aras 1 • Menyatakan lokasi petempatan awal: • pinggir pantai, delta dan muara sungai • pinggir sungai • bukit/gua • tanah pamah • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan aw al. Aras 2 • Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan aw al: • fizikal • keperluan asas | Mengumpul maklumat tentang lokasi petempatan aw al daripada pelbagai media seperti akhbar, bahan bercetak dan internet. Melengkapkan pengurusan grafik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal. | |
5.2 Faktor yang mempengaruhi petempatan | Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia: • sejarah • fizikal • ekonomi • sosial • politik (governan) Aras 2 • Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia: • sejarah • fizikal • ekonomi • sosial • politik (governan) Aras 3 • Merumus tentang peranan kerajaan mempengaruhi petempatan negara Malaysia seperti: • projek perumahan • bandar baru • rancangan kemajuan tanah | * Berusaha membangunkan negara Malaysia - menghargai peranan kerajaan dalam mempengaruhi petempatan negara Malaysia. | Membincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Menghasilkan buku skrap tentang faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Syarahan tentang faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Sumbang saran tentang peranan kerajaan dalam mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk menghasilkan model tentang: - projek perumahan - bandar baru - rancangan kemajuan tanah | |
5.3 Pola-pola petempatan | Pola | Memahami pelbagai pola petempatan negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan pelbagai pola petempatan negara Malaysia: • berselerak • berjajar • berpusat • berkelompok • Menyatakan ciri-ciri pola petempatan negara Malaysia: • berselerak • berjajar • berpusat • berkelompok Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh ciriciri pola petempatan negara Malaysia: • berselerak • berjajar • berpusat • berkelompok Aras 3 • Membandingkan dan membezakan pola petempatan negara Malaysia: • berselerak • berjajar • berpusat • berkelompok | Mengumpul gambar tentang pola petempatan. Menghasilkan model tentang pola petempatan negara Malaysia. Mengelaskan tentang ciri-ciri pola petempatan negara Malaysia. Melengkapkan pengurusan grafik tentang pola-pola petempatan negara Malaysia. | |
5.4 Fungsi petempatan luar bandar dan bandar | Memahami fungsi petempatan negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan fungsi petempatan negara Malaysia dari segi ekonomi seperti: • perniagaan • perdagangan • pelabuhan • perindustrian • pertanian • pelancongan Aras 2 • Menghuraikan fungsi petempatan negara Malaysia dari segi: • ekonomi • sosial • politik (governan) • Menjelaskan dengan contoh fungsi: • petempatan luar bandar • petempatan bandar Aras 3 • Membandingkan dan membezakan fungsi-fungsi petempatan luar bandar dan petempatan bandar. | * Berusaha membangunkan negara Malaysia - bertanggungjaw ab dan berkeupayaan membangunkan petempatan negara Malaysia. | Membincangkan fungsi petempatan negara Malaysia dari segi ekonomi, sosial dan politik (governan). Mengumpul maklumat dan gambar tentang petempatan negara Malaysia daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Melengkapkan pengurusan grafik tentang persamaan dan perbezaan petempatan luar bandar dan petempatan bandar. • Menyenaraikan fungsi petempatan negara Malaysia dari segi sosial seperti: • pendidikan • perhubungan dan pengangkutan • Menyenaraikan fungsi petempatan negara Malaysia dari segi politik (governan) seperti: • pusat pentadbiran Menghasilkan peta minda tentang fungsi-fungsi petempatan luar bandar dan petempatan bandar. | |
5.5 Pembandaran | Pembandaran Negara membangun Negara maju | Memahami proses pembandaran negara Malaysia. Aras 1 • Menerangkan proses pembandaran. • saiz penduduk • kegiatan ekonomi • kemudahan asas • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi pembandaran negara Malaysia: • dasar kerajaan • peluang pekerjaan • migrasi • Menyatakan kesan pembandaran negara Malaysia. • Menyenaraikan langkah-langkah untuk mengurangkan masalah pembandaran negara Malaysia. Aras 2 • Menghuraikan ciri-ciri pembandaran negara Malaysia: • saiz penduduk • kegiatan ekonomi • kemudahan asas • Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi pembandaran negara Malaysia: • dasar kerajaan • peluang pekerjaan • migrasi • Menghuraikan kesan-kesan pembandaran negara Malaysia: • positif • negatif • Menghuraikan langkah-langkah untuk mengatasi masalah pembandaran negara Malaysia. • Menghuraikan kesan-kesan pembandaran di negara lain: •Bangkok (Thailand) •Tokyo (Jepun) | * Berusaha membangunkan negara Malaysia - berbangga dan bersyukur terhadap tahap kemajuan pembandaran negara Malaysia. | Membincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembandaran. Menghasilkan peta minda ciri-ciri pembandaran negara Malaysia. Pidato spontan tentang proses pembandaran negara Malaysia. Membincangkan kesan-kesan pembandaran negara Malaysia, contoh kesan positif: - peluang pekerjaan - infrastruktur Membincangkan kesan-kesan pembandaran negara Malaysia, contoh kesan negatif: - kesesakan lalu lintas - kekurangan tempat tinggal - pencemaran udara Sumbang saran langkah-langkah untuk mengurangkan masalah pembandaran. Mengumpul maklumat tentang proses pembandaran daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Perbincangan secara kumpulan tentang kesan-kesan pembandaran di Kuala Lumpur dengan: - Bangkok - Tokyo |
TEMA 6: PENGANGKUTAN DAN PERHUBUNGAN
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
6.1 Keperluan pengangkutan dan perhubungan awal | Interaksi Ketersampaian | Memahami keperluan pengangkutan dan perhubungan awal negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan cara pengangkutan dan perhubungan aw al negara Malaysia. • Menyenaraikan keperluan pengangkutan dan perhubungan aw al negara Malaysia. Aras 2 • Menghuraikan keperluan pengangkutan dan perhubungan awal negara Malaysia. | * Mencintai negara Malaysia - berbangga dengan tahap kemajuan sistem pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia. | Sumbang saran cara pengangkutan dan perhubungan awal negara Malaysia. Membincangkan keperluan pengangkutan dan perhubungan aw al negara Malaysia. Mengumpul gambar tentang pengangkutan dan perhubungan aw al negara Malaysia daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menghasilkan buku skrap tentang pengangkutan dan perhubungan aw al negara Malaysia. Mengadakan law atan sambil belajar. |
6.2 Pekembangan pengangkutan dan perhubungan | Memahami perkembangan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia. Aras 1 • Menyatakan perkembangan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia. • darat • air • udara • telekomunikasi Aras 2 • Menghuraikan perkembangan sistem pengangkutan negara Malaysia. | • Menghuraikan perkembangan sistem perhubungan negara Malaysia. Mengelaskan jenis pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia. Mengkaji peta untuk melihat jaringan sistem pengangkutan negara Malaysia. Membincangkan perkembangan jaringan pengangkutan negara Malaysia seperti: - Lorong pejalan kaki - jalan raya - lebuh raya Membincangkan perkembangan sistem pengangkutan negara Malaysia seperti: - keretapi, komuter sistem transit aliran ringan (LRT), monorel. Membincangkan perkembangan sistem perhubungan dan teknologi maklumat dan komunikasi seperti: - pos, telegraf, telefon, faksimili, teleks dan internet. | ||
6.3 Faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan dan perhubungan | Jaringan | Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia: •bentuk muka bumi •ekonomi •dasar kerajaan •kemajuan teknologi Aras 2 • Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia: • bentuk muka bumi • ekonomi • dasar kerajaan • kemajuan teknologi | * Mencintai negara Malaysia - Menghargai peranan kerajaan dalam mempengaruhi kemajuan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia | Mengumpul dan menyusun gambar mengenai pengangkutan dan perhubungan mengikut kronologi masa daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Sumbang saran tentang faktor-faktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia Mengadakan kuiz tentang faktorfaktor yang mempengaruhi jaringan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia. |
6.4 Kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan | Integrasi Lingkungan pengaruh | Memahami kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan. Aras 1 • Menyatakan kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan terhadap pembangunan negara Malaysia: • Ekonomi - perdagangan • sosial - integrasi kaw asan • politik - keselamatan (governan) Aras 2 • Menghuraikan kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan terhadap pembangunan negara Malaysia: • Ekonomi - perdagangan • Sosial - integrasi kaw asan • politik - keselamatan (governan) Aras 3 • Membuat rumusan tentang kepentingan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia dan Kanada. | * Mempertahankan negara Malaysia - bertanggungjaw ab menjaga kemudahan yang ada. | Sumbang saran tentang kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan terhadap pembangunan negara Malaysia. Mencari maklumat tentang kepentingan pengangkutan dan perhubungan negara Kanada daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet. Membincangkan kepentingan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi terhadap pembangunan negara Malaysia dan kaitannya dengan hubungan antarabangsa dengan berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk membuat perbandingan kepentingan pengangkutan dan perhubungan negara Malaysia dan Kanada. |
6.5 Kesan perkembangan pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar | Memahami kesan perkembangan pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan kesan-kesan perkembangan pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar negara Malaysia. • Menyatakan langkah-langkah mengurangkan kesan negatif perkembangan pengangkutan dan perhubungan ke atas alam sekitar negara Malaysia. Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kesan perkembangan pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar negara Malaysia. • Menghuraikan contoh langkahlangkah mengurangkan kesan negatif perkembangan pengangkutan dan perhubungan ke atas alam sekitar negara Malaysia. | * Mencintai negara Malaysia - bertanggungjaw ab memelihara alam sekitar. | Mencari maklumat tentang kesankesan perkembangan pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Membincangkan langkah-langkah mengurangkan kesan negatif perkembangan pengangkutan dan perhubungan ke atas alam sekitar negara Malaysia. Menghasilkan buku skrap mengenai kesan perkembangan pengangkutan dan perhubungan terhadap alam sekitar. |
BAHAGIAN C: KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN
Bahagian ini memberi penegasan kepada kerja amali untuk menghubungkaitkan aspek-aspek geografi dalam organisasi ruangan. Kaw asan persekitaran murid digunakan sebagai asas pengajaran dan pembelajaran untuk memahami beberapa aspek organisasi ruangan.
Keadaan saling berkait dan saling bergantung antara alam sekitar dengan manusia perlu dijelaskan. Semangat mencintai dan menghargai kaw asan sendiri dapat disemai melalui pemahaman ciri-ciri istimewa yang w ujud hasil daripada proses interaksi yang berlaku.
Dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian Geografi Tempatan (KGT), tema-tema dalam Sukatan Pelajaran perlu dipelajari secara bersepadu. Kaw asan kajian sama ada:
a) rumah dan persekitaran, atau
b) sekolah dan persekitaran, atau
c) mana-mana kaw asan antara rumah dan sekolah.
Arahan Am
• Semua murid Tingkatan 2 wajib menjalankan KGT.
• KGT dijalankan setelah selesai Bahagian A dan mana-mana satu tema Bahagian B.
• Kerja lapangan boleh dijalankan secara individu atau berkumpulan tetapi laporan KGT hendaklah dibuat secara individu.
• KGT dijalankan mulai aw al penggal kedua selama enam hingga lapan minggu.
• Kerja lapangan tidak menggunakan waktu pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
• Laporan KGT diberi penilaian dan markahnya dimasukkan dalam peperiksaan akhir tahun.
• Sekiranya kajian melibatkan temu bual,saiz sampel tidak melebihi 20 responden.
• Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam mencari maklumat dan penulisan laporan digalakkan.
• Panjang laporan Hasil Kajian tidak melebihi 250 patah perkataan.
• Laporan KGT hendaklah disediakan dalam kertas bersaiz A4.
• Laporan yang disediakan perlu menyentuh semua kriteria yang ditetapkan dalam format penulisan laporan.
Format penulisan laporan
1. Tajuk kajian
2. Senarai kandungan
3. Penghargaan
4. Pendahuluan
5. Objektif kajian
6. Kaw asan kajian
7. Kaedah kajian
8. Hasil kajian
9. Rumusan
10. Rujukan
11. Lampiran
TEMA 4: DINAMIK PENDUDUK
TAJUK | OBJEKTIF KAJIAN | UNSUR PATRIOTISME | PANDUAN MENJALANKAN KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN |
Kaitan antara komposisi penduduk dengan jenis pekerjaan di kaw asan kajian | • Memerhati dan mengkaji taburan dan komposisi penduduk di kaw asan kajian. • jantina • kaum • Mengumpul maklumat jenis-jenis pekerjaan penduduk di kaw asan kajian. • Merekod dan mempersembahkan maklumat dan data dalam bentuk: • jadual • graf • peta lakar • Menyatakan kaitan antara komposisi penduduk dengan jenis pekerjaan. | * Bersatu dalam kepelbagaian - menghargai dan menghormati keharmonian dan kerjasama antara kaum di kaw asan kajian. | Menentukan lokasi kaw asan kajian menggunakan peta lakar. Menjelaskan tentang komposisi penduduk dan jenis-jenis pekerjaan. Menunjuk cara memproses maklumat dan data mengikut kaedah yang sesuai. Membincangkan tentang penglibatan penduduk dalam sektor pekerjaan di kaw asan kajian. Selain daripada tajuk yang diberikan, guru boleh memilih tajuk-tajuk yang berkaitan dengan dinamik penduduk contoh: - isu-isu semasa yang berkaitan dengan dinamik penduduk. |
TEMA 5: PETEMPATAN DAN PERKEMBANGANNYA
TAJUK | OBJEKTIF KAJIAN | UNSUR PATRIOTISME | PANDUAN MENJALANKAN KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN |
Kaitan antara fungsi petempatan dengan pembangunan di kaw asan kajian | • Mengenal pasti dan mengkaji pola petempatan di kaw asan kajian. • Mengenal pasti dan mengkaji fungsi petempatan dari segi: • ekonomi • pentadbiran • sosial • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi fungsi petempatan di kaw asan kajian. • Merekod dan mempersembahkan maklumat dan data dalam bentuk: • jadual • graf • peta lakar • Merumus tentang kaitan antara fungsi petempatan dengan pembangunan di kaw asan kajian. | * Berusaha membangunkan negara Malaysia - menghargai peranan kerajaan dalam mempengaruhi petempatan di kaw asan kajian. - berbangga dan bersyukur terhadap kemajuan petempatan di kaw asan kajian. | Menentukan lokasi kaw asan kajian menggunakan peta lakar. Menerangkan aspek kajian: - lokasi - pola petempatan - fungsi petempatan Membincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi fungsi petempatan: - kedudukan - bentuk muka bumi - dasar kerajaan Membimbing murid memproses maklumat dan data. Membincangkan tentang kaitan antara fungsi petempatan dengan pembangunan di kaw asan kajian. Selain daripada tajuk yang diberikan, guru boleh memilih tajuk-tajuk yang berkaitan dengan petempatan dan perkembangannya contoh: - isu-isu semasa yang berkaitan dengan petempatan dan perkembangan. Kepentingan pengangkutan terhadap pembangunan kaw asan kajian • Mengenal pasti jenis-jenis pengangkutan di kaw asan kajian. • Mengenal pasti satu jenis pengangkutan yang memainkan peranan penting dalam membangunkan kaw asan kajian: • ekonomi • sosial • Mengkaji jenis pengangkutan yang dipilih daripada segi: • kedudukan • perkhidmatan • kekerapan • Merekod dan mempersembahkan maklumat dan data dalam bentuk: • jadual • graf • peta • Merumus tentang kepentingan jenis pengangkutan tersebut terhadap ekonomi dan sosial di kaw asan kajian. * Mencintai negara Malaysia - berbangga dengan tahap kemajuan sistem pengangkutan dan perhubungan di kaw asan kajian. Menentukan lokasi kaw asan kajian menggunakan peta lakar. Menerangkan aspek kajian seperti: - jenis pengangkutan - kepentingan pengangkutan Membincangkan: - kedudukan menerangkan lokasi jaringan pengangkutan utama di kaw asan kajian berdasarkan arah dan jarak menggunakan peta lakar. - perkhidmatan menerangkan jenis-jenis perkhidmatan pengangkutan. - kekerapan menerangkan kekerapan aliran kenderaan di kaw asan kajian. Menunjuk cara memproses maklumat dan data mengikut kaedah yang sesuai. Membincangkan kepentingan jenis pengangkutan terhadap pembangunan di kaw asan kajian. Selain daripada tajuk yang diberikan, guru boleh memilih tajuk-tajuk yang berkaitan dengan pengangkutan dan perhubungan contoh: − isu-isu semasa yang berkaitan dengan pengangkutan dan perhubungan. |
0 comments:
Catat Ulasan