PANDUAN PENGGUNAAN MODUL
TEMA 1 - 3
TINGKATAN 1
Umum :
Ø Modul ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu modul nota, modul lembaran kerja dan modul soalan latihan.
Ø Modul ini bertujuan untuk membantu guru dan pelajar dari segi memudahkan proses P&P sahaja. Ia bukanlah satu ABM yang mutlak atau menggantikan teknik pedagogi P&P yang biasa guru gunakan.
Ø Modul ini dicadangkan sama ada untuk mengisi masa lapang pelajar semasa ketiadaan guru atau membantu guru-guru bukan opsyen untuk menyampaikan P & P semudah yang boleh.
Ø Pastikan modul lembaran kerja diisi oleh pelajar dengan berpandukan modul nota. Guru mesti membimbing pelajar dengan menggunakan buku teks.
Ø Modul soalan latihan objektif boleh dibuat selepas waktu P&P atau di akhir pelajaran
Ø Jumlah topik boleh dilaksanakan sebanyak mana yang termampu dalam sesuatu masa.
Ø Selepas menguasai sesuatu topik barulah boleh ke topik seterusnya.
Ø Pemilihan jumlah topik hendaklah disesuaikan dengan tahap pencapaian pelajar.
Ø Jangka masa pengajaran hendaklah disesuaikan dengan latihan bertulis selama 40 minit atau 35 minit dalam 1 masa.
Ø Refleksi dilakukan semerta untuk mengetahui hasil pembelajaran tercapai atau tidak
( contoh 80% pelajar mendapat 70% jawapan betul ) supaya topik ini boleh diteruskan atau diulang sebagai usaha pemulihan.
Guru.
Ø Meneliti nota ringkas dan membandingkannya dengan buku teks.
Ø Memahami isi kandungan agar ia dapat disampaikan dengan penuh keyakinan.
Ø Menggunakan rajah-rajah yang diimbas untuk bahan bantuan mengajar ( fotokopi, slaid powerpoint, filem transperensi atau kertas edaran )
Ø Cuba melukis rajah di papan tulis seperti mana yang terdapat pada lembaran soalan untuk penerangan kepada pelajar.
Ø Menyimpan lembaran yang mempunyai jawapan sebelum mendedahkan jawapan kepada pelajar.
Ø Memastikan pelajar menyalin nota bukan menampal ( pastikan pelajar baca nota )
Ø Menanda jawapan sama ada di dalam kelas ( jika sempat ) atau menandanya kemudian untuk menentukan pengajaran perlu diulang atau diteruskan ke topik lain.
Ø Membimbing pelajar mengisi penyusun grafik yang diberi dengan berpandukan modul nota
Pelajar.
Ø Meneliti pengajaran guru dan membuat catatan.
Ø Catatan boleh digunakan sebagai rujukan semasa menjawab soalan nanti.
Ø Menyalin semula semua catatan nota yang diagihkan sebagai nota pelajar kecuali peta, rajah atau gambar boleh digunting untuk ditampal.
Ø Sentiasa mambawa dan merujuk buku teks pada tiap kali pengajaran & pembelajaran.
Ø Menjawab semua soalan latihan yang diberi.
PANDUAN PENGGUNAAN MODUL
TEMA 4-6
TINGKATAN 2
Umum :
Ø Modul ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu modul nota, modul lembaran kerja dan modul soalan latihan.
Ø Modul ini bertujuan untuk membantu guru dan pelajar dari segi memudahkan proses P&P sahaja. Ia bukanlah satu ABM yang mutlak atau menggantikan teknik pedagogi P&P yang biasa guru gunakan.
Ø Modul ini dicadangkan sama ada untuk mengisi masa lapang pelajar semasa ketiadaan guru atau membantu guru-guru bukan opsyen untuk menyampaikan P & P semudah yang boleh.
Ø Pastikan modul lembaran kerja diisi oleh pelajar dengan berpandukan modul nota. Guru mesti membimbing pelajar dengan menggunakan buku teks.
Ø Modul soalan latihan objektif boleh dibuat selepas waktu P&P atau di akhir pelajaran
Ø Jumlah topik boleh dilaksanakan sebanyak mana yang termampu dalam sesuatu masa.
Ø Selepas menguasai sesuatu topik barulah boleh ke topik seterusnya.
Ø Pemilihan jumlah topik hendaklah disesuaikan dengan tahap pencapaian pelajar.
Ø Jangka masa pengajaran hendaklah disesuaikan dengan latihan bertulis selama 40 minit atau 35 minit dalam 1 masa.
Ø Refleksi dilakukan semerta untuk mengetahui hasil pembelajaran tercapai atau tidak
( contoh 80% pelajar mendapat 70% jawapan betul ) supaya topik ini boleh diteruskan atau diulang sebagai usaha pemulihan.
Guru.
Ø Meneliti nota ringkas dan membandingkannya dengan buku teks.
Ø Memahami isi kandungan agar ia dapat disampaikan dengan penuh keyakinan.
Ø Menggunakan rajah-rajah yang diimbas untuk bahan bantuan mengajar ( fotokopi, slaid powerpoint, filem transperensi atau kertas edaran )
Ø Cuba melukis rajah di papan tulis seperti mana yang terdapat pada lembaran soalan untuk penerangan kepada pelajar.
Ø Menyimpan lembaran yang mempunyai jawapan sebelum mendedahkan jawapan kepada pelajar.
Ø Memastikan pelajar menyalin nota bukan menampal ( pastikan pelajar baca nota )
Ø Menanda jawapan sama ada di dalam kelas ( jika sempat ) atau menandanya kemudian untuk menentukan pengajaran perlu diulang atau diteruskan ke topik lain.
Ø Membimbing pelajar mengisi penyusun grafik yang diberi dengan berpandukan modul nota
Pelajar.
Ø Meneliti pengajaran guru dan membuat catatan.
Ø Catatan boleh digunakan sebagai rujukan semasa menjawab soalan nanti.
Ø Menyalin semula semua catatan nota yang diagihkan sebagai nota pelajar kecuali peta, rajah atau gambar boleh digunting untuk ditampal.
Ø Sentiasa mambawa dan merujuk buku teks pada tiap kali pengajaran & pembelajaran.
Ø Menjawab semua soalan latihan yang diberi.
PANDUAN PENGGUNAAN MODUL
TEMA 7-8
TINGKATAN 3
Umum :
Ø Modul ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu modul nota, modul lembaran kerja dan modul soalan latihan.
Ø Modul ini bertujuan untuk membantu guru dan pelajar dari segi memudahkan proses P&P sahaja. Ia bukanlah satu ABM yang mutlak atau menggantikan teknik pedagogi P&P yang biasa guru gunakan.
Ø Modul ini dicadangkan sama ada untuk mengisi masa lapang pelajar semasa ketiadaan guru atau membantu guru-guru bukan opsyen untuk menyampaikan P & P semudah yang boleh.
Ø Pastikan modul lembaran kerja diisi oleh pelajar dengan berpandukan modul nota. Guru mesti membimbing pelajar dengan menggunakan buku teks.
Ø Modul soalan latihan objektif boleh dibuat selepas waktu P&P atau di akhir pelajaran
Ø Jumlah topik boleh dilaksanakan sebanyak mana yang termampu dalam sesuatu masa.
Ø Selepas menguasai sesuatu topik barulah boleh ke topik seterusnya.
Ø Pemilihan jumlah topik hendaklah disesuaikan dengan tahap pencapaian pelajar.
Ø Jangka masa pengajaran hendaklah disesuaikan dengan latihan bertulis selama 40 minit atau 35 minit dalam 1 masa.
Ø Refleksi dilakukan semerta untuk mengetahui hasil pembelajaran tercapai atau tidak
( contoh 80% pelajar mendapat 70% jawapan betul ) supaya topik ini boleh diteruskan atau diulang sebagai usaha pemulihan.
Guru.
Ø Meneliti nota ringkas dan membandingkannya dengan buku teks.
Ø Memahami isi kandungan agar ia dapat disampaikan dengan penuh keyakinan.
Ø Menggunakan rajah-rajah yang diimbas untuk bahan bantuan mengajar ( fotokopi, slaid powerpoint, filem transperensi atau kertas edaran )
Ø Cuba melukis rajah di papan tulis seperti mana yang terdapat pada lembaran soalan untuk penerangan kepada pelajar.
Ø Menyimpan lembaran yang mempunyai jawapan sebelum mendedahkan jawapan kepada pelajar.
Ø Memastikan pelajar menyalin nota bukan menampal ( pastikan pelajar baca nota )
Ø Menanda jawapan sama ada di dalam kelas ( jika sempat ) atau menandanya kemudian untuk menentukan pengajaran perlu diulang atau diteruskan ke topik lain.
Ø Membimbing pelajar mengisi penyusun grafik yang diberi dengan berpandukan modul nota
Pelajar.
Ø Meneliti pengajaran guru dan membuat catatan.
Ø Catatan boleh digunakan sebagai rujukan semasa menjawab soalan nanti.
Ø Menyalin semula semua catatan nota yang diagihkan sebagai nota pelajar kecuali peta, rajah atau gambar boleh digunting untuk ditampal.
Ø Sentiasa mambawa dan merujuk buku teks pada tiap kali pengajaran & pembelajaran.
Ø Menjawab semua soalan latihan yang diberi.
SELAMAT MENGGUNAKAN MODUL INI.
0 comments:
Catat Ulasan