OBJEKTIF MATA PELAJARAN GEOGRAFI TINGKATAN 3
Kurikulum Geografi Tingkatan 3 membolehkan murid:
1. menentukan kedudukan berpandukan arah, skala dan jarak serta dapat mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian.
2. memerhati, mengukur, mengira, merekod, mengelas, menilai, mentafsir dan membuat rumusan tentang ciri-ciri geografi melalui Kajian Geografi Tempatan.
3. memperoleh kemahiran melukis, melabel dan menyampaikan maklumat dalam bentuk jadual, pelbagai graf, carta pai, rajah dan peta lakar.
4. memperoleh kemahiran membaca, menghurai dan mentafsir serta membuat rumusan tentang ciri-ciri geografi berasaskan jadual, pelbagai graf, carta pai, rajah dan peta lakar.
5. menyata dan menjelaskan ciri-ciri geografi yang istimewa pada sumber dan kegiatan ekonomi di kawasan setempat, negara Malaysia serta negara-negara lain.
6. menyatakan saling berkait antara manusia dengan sumber dan antara manusia dengan kegiatan ekonomi yang membawa kesan terhadap alam sekitar.
7. menyatakan saling berkait dan saling bergantung antara negara Malaysia dengan negara-negara lain dalam pengurusan sumber dan kegiatan ekonomi.
8. menerangkan kesan penerokaan sumber dan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
9. menjelaskan pentingnya menguruskan sumber dengan bertanggungjawab dan bijaksana untuk kesejahteraan bersama.
10. menghuraikan sumbangan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara.
11. bersyukur dengan pelbagai anugerah Tuhan.
12. mempunyai sikap patriotisme terhadap negara Malaysia.
BAHAGIAN A: KEMAHIRAN GEOGRAFI
Kemahiran Geografi yang dipelajari di Tingkatan I dan 2 dilanjut dan dipertingkatkan lagi. Bahagian ini bertujuan untuk
membolehkan murid menguasai kemahiran geografi serta menghubungkaitkan antara aspek kedudukan, arah, skala dan jarak
dalam organisasi ruangan.
Kandungan bahagian ini merangkumi kemahiran untuk menentukan kedudukan dengan menggunakan rujukan grid, arah dengan
menggunakan bearing, skala dan jarak dengan menggunakan skala lurus, skala penyata dan pecahan wakilan. Kemahiran
menggunakan garisan kontur sebagai satu simbol untuk menunjukkan ketinggian dan bentuk muka sesuatu dipelajari. Kemahiran menyusun data dan maklumat, melukis dan mentafsir graf bar mudah, graf garisan mudah, carta pai mudah, rajah dan peta turut dilaksanakan.
Pembelajaran kemahiran tersebut hendaklah djalankan secara amali dalam alam persekitaran murid sendiri. Tujuannya untuk membolehkan murid menguasai dan mengamalkan kemahiran tersebut. Kemahiran yang telah dikuasai di peringkat Tingkatan 1 dan 2 hendaklah diaplikasikan dalam Geografi Fizikal dan Manusia dan Kajian Geografi Tempatan.
Unsur-unsur patriotisme diberi penekanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
BAHAGIAN A: KEMAHIRAN GEOGRAFI
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
1. Kedudukan 1.1 Rujukan Grid | Kedudukan | Mengenal pasti kedudukan dengan menggunakan Rujukan Grid berasaskan peta topografi. Aras 1 • Mengenal pasti kedudukan Garisan Timuran dan Garisan Utaraan berasaskan peta topografi. • Menyatakan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berdasarkan ciri-ciri geografi yang diberi. • Menamakan ciri-ciri geografi berdasarkan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka. Aras 2 • Menunjuk cara penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berdasarkan ciri-ciri geografi yang diberi. • Membandingkan dan membezakan penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka. | Menjelaskan garisan Timuran dan garisan Utaraan. Menunjuk cara membaca Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka. | |
8.1 Ketinggian | Aras 2 • Menunjuk cara penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka berdasarkan ciri-ciri geografi yang diberi. • Membandingkan dan membezakan penggunaan Rujukan Grid 4 angka dan 6 angka. Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi. Aras 1 • Menyatakan cara mengenal ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi. • Menentukan ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi. Aras 2 • Membandingkan dan membezakan simbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi. Aras 3 • Mengira ketinggian berpandukan selang kontur dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi. | Membincangkan simbol-simbol ketinggian dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi. Menjelaskan maksud selang kontur. Melengkapkan pengurusan grafik tentang simbol ketinggian dalam peta topografi. Mengumpul gambar tentang ciri-ciri bentuk muka bumi daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menjalankan aktiviti permainan menyelesaikan masalah ketinggian dalam peta lakar. | ||
8.2 Kontur dan Keratan Rentas | Mengenal pasti bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur. Aras 1 • Menamakan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur: • Cerun curam • Cerun landai • Cerun bertangga | Menjelaskan garisan kontur. Membincangkan bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur melalui lukisan keratan rentas. Menghasilkan model bentuk muka bumi berdasarkan ciri-ciri garisan kontur. | ||
2. Arah | Bearing Arah | Aras 2 • Melukiskan keratan rentas berdasarkan garisan kontur yang diberi • Menjelaskan ciri-ciri bentuk muka bumi berdasarkan keratan rentas yang dilukis. Menentukan bearing dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi. Aras 1 • Mengukur bearing sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut di atas peta lakar berasaskan peta topografi. | Menunjuk cara mengukur bearing dengan menggunakan jangka sudut. | |
3. Skala | Jarak Keluasan | Menggunakan skala untuk menentukan jarak dan keluasan di atas peta lakar yang berasaskan peta topografi. Aras 1 • Menyatakan jenis-jenis skala: • skala lurus • skala penyata • pecahan wakilan • Mengukur jarak dengan menggunakan skala. • Mengira keluasan kawasan sekata berpandukan skala peta. Aras 2 • Menukar dan menghubungkaitkan setiap skala: • skala lurus • skala penyata • pecahan wakilan Mengira anggaran keluasan kawasan tidak sekata berpandukan skala peta. | Menerangkan cara-cara menukar setiap skala. Menunjuk cara mengukur jarak antara dua tempat mengikut skala peta. Menunjuk cara mengira keluasan berdasarkan skala peta. | |
4. Graf, carta dan rajah | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual, melukis dan mentafsir graf, carta dan rajah. Aras 1 • Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual. • Melukis dan melengkapkan: • Graf bar majmuk • Graf gabungan • Carta pai • Rajah aliran Aras 2 • Membaca • Graf bar majmuk • Graf gabungan • Carta pai • Rajah aliran Aras 3 • Mentafsir dan merumus graf, carta dan rajah. | • Berusaha membangunkan negara Malaysia o berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi dan eksport negara Malaysia • Bersatu dalam kepelbagaian o Berbangga dengan kepelbagaian komposisi penduduk negara Malaysia. | Menunjukkan cara membina jadual, graf, carta dan rajah. Menjalankan aktiviti kumpulan untuk mengumpul jadual, graf, carta dan rajah daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menerangkan cara mentafsir graf, carta dan rajah. Pembentangan hasil kerja secara berkumpulan. | |
5. Peta | Pandang darat fizikal Pandang darat budaya | Mengenal pasti pandang darat fizikal dan budaya dalam peta lakar yang berasaskan peta topografi. Aras 1 • Menyenaraikan pandang darat fizikal dan budaya berdasarkan simbol-simbol dalam peta lakar. Aras 2 • Menghubungkaitkan pandang darat fizikal dan budaya dalam peta lakar. Aras 3 • Mentafsir peta lakar. | • Mencintai negara Malaysia o Berbangga terhadap kepelbagaian ciri-ciri pandang darat fizikal dan budaya negara Malaysia. | Membincangkan pandang darat fizikal dan budaya dalam peta lakar. Mengadakan kuiz tentang pandang darat fizikal dan budaya dalam peta lakar. |
BAHAGIAN B: GEOGRAFI FIZIKAL DAN MANUSIA
Kajian mendalam dijalankan mengenai saling kaitan dan interaksi antara aspek kemanusiaan dengan aspek fizikal untuk memberi gambaran tentang bumi sebagai ruang kediaman dan kegiatan manusia.
Tumpuan kajian diberi kepada aspek-aspek interaksi ruangan daripada aspek pola, taburan dan perubahan yang wujud. Isu-isu yang timbul akibat interaksi itu juga dlutamakan. Kandungan juga menekankan kajian mengenal pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar bagi menjamin penggunaan sumber alam dan kualiti hidup yang sempurna.
Kajian Geografi Fizikal dan Manusia berasaskan dua tema iaitu Sumber dan Kegiatan Ekonomi. Tumpuan kajian untuk melihat interaksi antara manusia dengan manusla dan manusla dengan alam sekitar. Skala kajian berfokuskan negara Malaysia dan perbandingan dengan negara lain dilakukan untuk melihat ciri-ciri persamaan dan kelainan yang wujud dalam aspek-aspek tertentu.
Kemahiran Geografi perlu diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran untuk mengukuhkan persepsi murid terhadap organisas! ruangan.
Unsur-unsur patriotisme diberi penekanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
TEMA 7: SUMBER
TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
7.1 Sumber-sumber utama | Sumber | Memahami jenis-jenis sumber utama Aras 1 • Mentakrif sumber: • Boleh diperbaharui • Tidak boleh diperbaharui • Menyenaraikan jenis-jenis sumber utama: • Mineral • Hutan • Air • Tanih • Cahaya matahari / solar • Mengelaskan jenis-jenis sumber utama: • Boleh diperbaharui • Tidak boleh diperbaharui | • Mencintai negaa Malaysia o Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber negara Malaysia | Mengadakan pidato spontan tentang sumber. Mengadakan tayangan video tentang sumber. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang sumber daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. |
7.2 Taburan pelbagai sumber a. Sumber mineral | Memahami tabuan sumber mineral negara Malaysia Aras 1 • Menyenaraikan jenis-jenis mineral logam dan bukan logam. • Menamakan jenis dan kawasan mineral di negara Malaysia: • Petroleum dan gas asli • Kaolin (tanah liat) • Bauksit • Emas • Batu kapur • Bijih timah • Arang batu • Tembaga (kuprum) Aras 2 • Menanda dan menamakan taburan mineral di atas peta negara Malaysia. | • Mencintai negara Malaysia o Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber mineral | Membincangkan taburan mineral berpandukan pelbagai media seperti atlas dan internet. Mengadakan kuiz tentang taburan mineral negara Malaysia | |
b. Sumber hutan | Memahami taburan hutan negara Malaysia Aras 1 • Menamakan jenis dan kawasan hutan negara Malaysia • Menyenaraikan sumber hutan negara Malaysia • Hutan Hujan Tropika • Hutan Paya • Hutan Pantai • Hutan Gunung Aras 2 • Menanda dan menamakan taburan hutan di atas peta negara Malaysia | • Mencintai negara Malaysia o Bersyukur terhadap kepelbagaian sumber hutan | Memadankan jenis-jenis hutan dengan lokasinya di atas peta negara Malaysia. Menghasilkan buku skrap tentang jenis-jenis hutan negara Malaysia. | |
c. Sumber Tenaga | Memahami pelbagai penggunaan sumber tenaga negara Malaysia Aras 1 • Menyenaraikan sumber tenaga yang digunakan di negara Malaysia • Petroleum dan gas asli • Kuasa hidroelektrik • Suria • Arang batu • Nuklear • Biomas/biojism • Menamakan sumber tenaga dan taburannya di negara Malaysia Aras 2 • Menanda dan menamakan taburan sumber tenaga di atas peta negara Malaysia. • Menghuraikan penggunaan sumber tenaga negara Malaysia: • petroleum dan gas asli • kuasa hidroelektrik • suria • arang batu • nuklear • biomas/biojism Aras 3 • Membuat kesimpulan tentang penggunaan sumber tenaga negara Malaysia pada masa depan seperti: • Kemajuan teknologi • Kitar semula | • Mencintai negara Malaysia o Bergangga dengan kepelbagaian sumber negara Malaysia • Berusaha membangunkan negara Malaysia o Menghargai usaha-usaha yang diambil untuk memajukan sumber tenaga negara Malaysia. | Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat tentang penggunaan sumber tenaga negara Malaysia. Membincangkan perubahan penggunaan sumber tenaga mengikut kepentingan, teknologi dan perubahan semasa berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Mengadakan tayangan video. Mengadakan lawatan sambil belajar. Meramalkan penggunaan sumber tenaga di Malaysia. | |
d. Sumber tenaga di negara lain | Memahami jenis sumber tenaga negara lain Aras 1 • Menyenaraikan jenis sumber tenaga negara lain: • suria (Jepun) • ombak (Perancis) • pasang surut (China) • angin (Belanda) • biomas/biojism (India) • geoterma (Iceland) Aras 2 • Menghuraikan penggunaan sumber tenaga di negara lain: • suria (Jepun) • ombak (Perancis) • pasang surut (China) • angin (Belanda) • biomas/biojism (India) • geoterma (Iceland) | Mengumpul maklumat tentang jenis-jenis tenaga gantian negara lain daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menghasilkan buku skrap tentang jenis-jenis tenaga gantian negara lain. | ||
7.3 Kepentingan pelbagai sumber | Memahami kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia. Aras 1 • Menerangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia seperti: • bahan mentah • pekerjaan • pendapatan negara • pembukaan kawasan baru • infrastruktur Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia: • Bahan mentah • Pekerjaan • Pendapatan negara • Pembukaan kawasan baru • Infrastruktur Aras 3 • Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber kepada pembangunan negara Malaysia seperti: • Pembandaran • Perindustrian • Infrastruktur | • Mencintai negara Malaysia o Menghargai sumbangan sumber kepada pembangunan negara Malaysia. | Membincangkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menghasilkan peta minda tentang kepentingan penerokaan pelbagai sumber negara Malaysia. | |
7.4 Kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar | Pandang darat | Aras 3 • Menghubungkaitkan kepentingan penerokaan pelbagai sumber kepada pembangunan negara Malaysia seperti: • Pembandaran • Perindustrian • Infrastruktur Memahami kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia: • perubahan pandang darat (landskap) • kepupusan • peningkatan suhu • hakisan • banjir • pencemaran udara dan air Aras 2 • Menghuraikan dengan contoh kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia: • perubahan pandang darat landskap • kepupusan • peningkatan suhu • hakisan • banjir • pencemaran udara dan air | • Mempertahankan negara Malaysia o Prihatin terhadap kesan penerokaan sumber. | Membincangkan kesan-kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menghasilkan buku skrap tentang kesan penerokaan sumber terhadap alam sekitar negara Malaysia. Mengadakan perbahasan bertajuk: Penerokaan sumber lebih banyak membawa kebaikan daripada keburukan. |
7.5 Pengurusan sumber | Kepupusan Ekosistem Pemeliharaan Pemuliharaan Pembangunan lestari | Memahami kepentingan dan langkahlangkah pengurusan sumber. Aras 1 • Menyatakan kepentingan pengurusan sumber seperti: • mengelakkan kepupusan • menjamin bekalan sumber berterusan • keseimbangan ekosistem • Menyenaraikan langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber: • pemeliharaan • pemuliharaan Aras 2 • Menghuraikan kepentingan pengurusan sumber: • mengelakkan kepupusan • menjamin bekalan sumber berterusan • keseimbangan ekonomi • Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber: • pemeliharaan • pemuliharaan • Menghuraikan langkah-langkah pengurusan sumber air di Jepun. Aras 3 • Mencadangkan langkah-langkah yang boleh diambil dalam pengurusan sumber untuk kegunaan masa depan. | • Mempertahankan negara Malaysia o Bertanggungja wab memelihara alam sekitar negara Malaysia | Membincangkan kepentingan pengurusan sumber. Sumbang saran langkah-langkah pengurusan sumber yang dapat mengurangkan kesan negatif penerokaan sumber ke atas alam sekitar negara Malaysia. Mengadakan pertandingan melukis poster. Menghasilkan penanda buku bertemakan pengurusan sumber. Membincangkan langkah-langkah pengurusan sumber air di Jepun. Mengumpul maklumat tentang langkahlangkah pengurusan sumber air di Jepun daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. |
8.1 Kegiatan ekonomi utama | Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia: Faktor Fizikal • bentuk muka bumi • tanih • iklim • bahan mentah Faktor kemanusiaan • teknologi • dasar kerajaan • pasaran • modal • infrastruktur • buruh Aras 2 • Menerangkan dengan contoh faktor-faktor yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia: Faktor Fizikal • bentuk muka bumi • tanih • iklim • bahan mentah Faktor kemanusiaan • teknologi • dasar kerajaan • pasaran • modal • infrastruktur • buruh | • Mencintai negara Malaysia o Bersyukur kerana negara Malaysia boleh menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi. | Membincangkan faktor-faktor utama yang mempengaruhi kegiatan ekonomi utama negara Malaysia dengan berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menghasilkan peta minda. | |
8.3 Sumbangan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara | Saling kaitan | Memahami kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia Aras 1 • Menyenaraikan kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia: • peluang pekerjaan • peningkatan taraf hidup • pendapatan negara • peningkatan infrastruktur • pengurangan import • pemindahan teknologi • proses pembandaran Aras 2 • Menguraikan dengan contoh kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia • peluang pekerjaan • peningkatan taraf hidup • pendapatan negara • peningkatan infrastruktur • pengurangan import • pemindahan teknologi • proses pembandaran | • Berusaha membangunkan negara Malaysia o Berbangga dengan pembangunan ekonomi negara Malaysia | Sumbang saran kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia Mengadakan pidato spontan. Menghasilkan buku skrap tentang kepentingan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan negara Malaysia. |
8.4 Kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar | Kesan rumah hijau Penipisan lapisan ozon Pulau haba Hujan asid | Memahami kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia. Aras 1 • Menyenaraikan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia: • kepupusan sumber • pencemaran • perubahan pandang darat (landskap) • kesan rumah hijau • penipisan lapisan ozon • pulau haba • hujan asid Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia: • kepupusan sumber • pencemaran • perubahan pandang darat (landskap) • kesan rumah hijau • penipisan lapisan ozon • pulau haba • hujan asid Aras 3 Merumus tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia. | • Mempertahankan negara Malaysia o bertanggungja wab memelihara alam sekitar negara Malaysia. | Membincangkan kesan kegiatan ekonomi negara Malaysia berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Mengadakan pertandingan melukis poster. Mengadakan pertandingan menulis esei. Meramalkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia. |
8.5 Langkahlangkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar | Pemeliharaan Pemuliharaan | Memahami langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar. Aras 1 • Menyenaraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia: • penghutanan semula • kitar semula • pendidikan alam sekitar • kempen • penguatkuasaan undang-undang • penyelidikan dan pembangunan (R&D) • penggunaan bahan sumber tenaga mesra alam Aras 2 • Menghuraikan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia • penghutanan semula • kitar semula • pendidikan • kempen • penguatkuasaan undang-undang • penyelidikan dan pembangunan (R&D) • penggunaan sumber tenaga mesra alam Aras 3 • Membandingkan dan membezakan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia dengan negara lain: • kitar semula (Jerman, Denmark, Taiwan) • rawat semula air (Jepun, Singapura, China) • Mencadangkan langkah-langkah lain bagi mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar. | • Mencintai negara Malaysia o Prihatin terhadap penjagaan alam sekitar | Sumbang saran langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia. Membincangkan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara lain berpandukan pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Melengkapkan pengurusan grafik tentang persamaan dan perbezaan langkah-langkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia dengan negara lain. Menghasilkan buku skrap tentang langkahlangkah mengurangkan kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar negara Malaysia dengan negara lain. |
8.6 Kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa | Saling bergantung Saling kaitan | Memahami kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa. Aras 1 • Menyatakan kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa: • pemindahan teknologi • hubungan perdagangan • pelaburan/modal • pasaran • buruh • bahan mentah Aras 2 • Menjelaskan dengan contoh kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa Aras 3 • Merumus tentang kesan kerjasama ekonomi antarabangsa pada masa depan | • Berusaha membangunkan negara Malaysia o Menghargai usaha kerajaan dalam membangunka n ekonomi negara. | Sumbang saran kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa. Mengadakan syarahan tentang kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa. Meramalkan kesan kerjasama ekonomi antarabangsa kepada negara Malaysia. |
BAHAGIAN C: KAJIIAN GEOGRAFI TEMPATAN
Bahagian ini memberi penegasan kepada kerja amali untuk menghubungkaitkan aspek Geografi dalam organisasi ruangan. Kawasan persekitaran murid digunakan sebagai konteks pengajaran dan pembelajaran untuk memahami beberapa aspek organisasi ruangan.
Keadaan saling berkait dan saling bergantung antara alam sekitar dengan manusia perlu dijelaskan. Semangat mencintai dan menghargai kawasan sendiri dapat disemai melalui pemahaman tentang ciri-ciri istimewa yang wujud hasil daripada proses interaksi yang berlaku.
Dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian Geografl Tempatan (KGT), tema-tema dalam Sukatan Pelajaran perlu dipelajari secara bersepadu. Kawasan kajian sama ada:
a) rumah dan persekitaran, atau
b) sekolah dan persekitaran, atau
c) mana-mana kawasan antara rumah dan sekolah.
Arahan Am
• Semua murid Tingkatan 3 wajib menjalankan KGT.
• Kerja lapangan boleh dijalankan secara individu atau berkumpulan tetapi laporan KGT hendaklah dibuat secara individu.
• Kajian in! berasaskan mana-mana satu tema yang diajar di Tingkatan 1, 2 dan 3.
• Skala kawasan kajian meliputi kawasan tidak melebihi 20km persegi.
• Sekiranya kajian melibatkan temu bual, saiz sampel tidak melebihi 30 orang responden.
• KGT dijalankan mulai awal tahun selama enam hingga lapan minggu.
• Kerja lapangan tidak menggunakan waktu pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
• Laporan KGT mesti dinilai dan diambil kira dalam pemarkahan keseluruhan Geografl PMR.
• Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi untuk mencari maklumat dan penulisan laporan
digalakkan.
• Panjang laporan Hasil Kajian tidak lebih daripada 350 patah perkataan.
• Laporan KGT hendaklah disediakan dalam kertas bersaiz A4.
• Laporan yang disedlakan perlu menyentuh semua kriteria yang ditetapkan dalam format penulisan
laporan.
Format penullsan laporan
1. Tajuk kajian
2. Senarai kandungan
3. Penghargaan
4. Pendahuluan
5. Objektif kajian
6. Kawasan kajian
7. Kaedah kajian
8. Hasil kajian
9. Rumusan
10. Lampiran
11. Rujukan
TEMA 7: SUMBER
TAJUK | OBJEKTIF KAJIAN | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
Kesan penerokaan sumber di kawasan kajian | • Mengenal pasti jenis-jenis sumber utama di kawasan kajian. • Memilih dan menerangkan satu jenis sumber yang terdapat di kawasan kajian. • Merekod dan mempersembahkan maklumat dan data dalam bentuk: • jadual • graf • carta pai • peta • rajah • Merumus kesan penerokaan sumber tersebut di kawasan kajian. | • Mencintai negara Malaysia o Menghargai sumbangan sumber di kawasan kajian. | Menentukan lokasi kawasan kajian menggunakan peta lakar. Menerangkan jenis-jenis sumber utama di kawasan kajian: • mineral • hutan • tanih • air Membincang dan memilih satu jenis sumber yang terdapat di kawasan kajian. Membimbing murid memproses maklumat dan data yang sesuai. Membincangkan kesan penerokaan sumber di kawasan kajian. Kesan positif seperti: • Memajukan kegiatan ekonomi setempat • Peluang pekerjaan • Infrastruktur Kesan negatif seperti • hakisan • pencemaran Menerangkan teknik membuat rumusan. Selain daripada tajuk yang diberikan, guru boleh memilih tajuk-tajuk yang berkaitan dengan sumber contoh: • isu-isu semasa yang berkaitan dengan sumber di kawasan kajian. |
Sumbangan kegiatan ekonomi terhadap pembangunan kawasan | • Mengenal pasti pelbagai kegiatan ekonomi di kawasan kajian. • Memilih satu jenis kegiatan ekonomi di kawasan kajian. • Mengkaji sumbangan kegiatan ekonomi tersebut terhadap pembangunan di kawasan kajian. • Merekod dan mempersembahkan maklumat dan data yang diperoleh dalam bentuk yang sesuai seperti: • jadual • graf • carta pai • rajah • peta • Merumus sumbangan kegiatan ekonomi tersebut terhadap pembangunan di kawasan kajian. | • Berusaha membangunkan negara Malaysia • Berbangga dengan tahap kemajuan kegiatan ekonomi setempat. | Menentukan lokasi kawasan kajian menggunakan peta lakar. Menerangkan pelbagai kegiatan ekonomi di kawasan kajian. • pertanian • perikanan • perlombongan • pembalakan • perindustrian • perkhidmatan (pelancongan, perdagangan, pengangkutan, kewangan dan pendidikan) Membincang dan meilih satu jenis kegiatan ekonomi yang terdapat di kawasan kajian. Membimbing murid memproses maklumat dan data yang sesuai. Membincangkan sumbangan kegiatan ekonomi tersebut terhadap pembangunan di kawasan kajian seperti: • Peluang pekerjaan • Peningkatan taraf hidup • Peningkatan infrastruktur pemindahan teknologi pendapatan Menerangkan teknik membuat rumusan. Selain daripada tajuk yang diberikan guru boleh mimilih tajuk-tajuk yang berkaitan dengan kegiatan ekonomi contoh: • isu-isu semasa berkaitan dengan kegiatan ekonomi di kawasan kajian. |
0 comments:
Catat Ulasan