BAHAGIAN A: KEMAHIRAN GEOGRAFI
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
1 | 1. Kedudukan | Kedudukan Garisan Tarikh Antarabangsa (GTA) Garisan Meridian Pangkal (GMP) | Memahami kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud serta mengenai zon waktu. Aras 1 · Mengenal latitud dan longitud · Menyatakan kedudukan sesuatu tempat berasaskan latitud dan longitud. · Mengenal zon waktu di atas peta dunia. · Mentakrifkan waktu tempatan dan waktu piawai. Aras 2 · Menentukan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan latitud dan longitud. Aras 3 · Mengira waktu tempatan berasaskan kedudukan longitud. | Menunjuk cara: - menentukan kedudukan latitud dan longitud pada glob. - menentukan kedudukan latitud dan longitud berdasarkan peta. - menentukan kedudukan sesuatu tempat berdasarkan titik persilangan. Menentukan kedudukan latitud dan longitud secara berkumpulan pada glob. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
2 | 2. Arah | Arah | Menentukan arah dengan menggunakan bearing sudutan. Aras 1 · Menyatakan bearing sudutan. · Mengukur bearing sudutan. | Menunjukkan cara mengukur bearing sudutan dengan menggunakan jangka sudut. | |
3 | 3. Skala dan Jarak. | Jarak Skala lurus | Mengenal skala dan jarak. Aras 1 · Mengukur jarak di antara dua tempat di atas peta dengan menggunakan skala lurus. · Menukar jarak di atas peta kepada jarak sebenar dengan menggunakan skala lurus. Aras 2 · Menukar jarak dilapangan kepada jarak di atas peta dengan menggunakan skala lurus. | Menunjuk cara: - mengukur jarak lurus antara dua tempat (x dan y). - menukar jarak pada peta kepada jarak sebenar mengikut skala peta. - menukar skala sebenar (bilik darjah) kepada skala yang lebih kecil (cth: 1cm mewakili 1m). Mengadakan aktiviti kumpulan untuk: - mengukur jarak dan melukis pelan kawasan sekolah. - mengukur jarak dan melukis pelan laluan murid dari rumah ke sekolah. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
4 dan 5 | 4. Graf | Pola Taburan | Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual dan melukis graf berganda. Aras 1 · Mengumpul dan merekod maklumat dan data. · Menyusun maklumat dan data dalam bentuk jadual. Aras 2 · Melukis graf bar berganda dan graf garisan berganda berdasarkan jadual dengan menggunakan label dan petunjuk yang betul. Aras 3 · Mentafsirkan jadual, graf bar berganda dan graf garisan berganda. | Menunjuk cara mendapatkan maklumat dan data seperti: - bilangan ahli rumah sukan murid mengikut jantina dalam kelas. Menunjuk cara membina jadual dan melukis graf. Penggunaan komputer digalakkan. Menunjuk cara mentafsir jadual, grag bar berganda dan graf garisan berganda. Menghasilkan buku skrap, pelbagai jadual dan graf. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
6 | 5. Rajah | Mengaplikasi maklumat dalam bentuk rajah Aras 1 · Mengumpul maklumat. · Melukis dan melabel rajah berdasarkan maklumat. Aras 2 · Mentafsir rajah. | Membincangkan teknik-teknik melukis rajah seperti: - peta minda - kitaran Penggunaan komputer digalakkan. Menghasilkan buku skrap, Pelbagai bentuk rajah. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
7 dan 8 | 6. Peta | Pola Saling kaitan | Mengenal ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta bergambar (peta pelancongan) Aras 1 · Mengenal pasti ciri-ciri fizikal dan budaya berdasarkan peta bergambar (peta pelancongan): · tempat bersejarah · tempat rekreasi · pusat membeli-belah · kemudahan penginapan · kemudahan pengangkutan · Menyatakan kedudukan dan taburan ciri-ciri geografi yang diperhatikan dalam peta bergambar. Aras 2 · Mengelaskan simbol-simbol yang mewakili ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta bergambar. Aras 3 · Mentafsir peta bergambar. | * Mencintai negara Malaysia - berbangga terhadap kepelbagaian pandang darat fizikal dan budaya negara Malaysia. | Menunjuk cara untuk menentukan kedudukan dan taburan ciri-ciri fizikal dan budaya pada peta bergambar ( peta pelancongan). Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengenal pasti ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta bergambar (peta pelancongan). Melengkapkan pengurusan grafik tentang ciri-ciri fizikal dan budaya daripada peta bergambar (peta pelancongan). |
BAHAGIAN B
TEMA 4: DINAMIK PENDUDUKMINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
9 | 4.1 Taburan penduduk | penduduk | Aras 1 · Mengenal pasti taburan penduduk negara Malaysia:
yang mempengaruhi taburan penduduk negara Malaysia. Aras 2 · Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk negara Malaysia. | kepelbagaian - berbangga dengan perpaduan penduduk negara Malaysia dan bertanggung- jawab untuk mengekalkannya. | penduduk negara Malaysia melalui peta. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk negara Malaysia. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk mengumpul maklumat taburan penduduk negara Malaysia daripada pelbagai media seperti bahan bercetak dan internet. Menghasilkan model tentang taburan penduduk negara Malaysia. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
10 | 4.2 Perubahan penduduk | Kadar kelahiran Kadar kematian Migrasi | Memahami perubahan penduduk negara Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Aras 1 · Mendefinisikan perubahan penduduk. · Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi: · kadar kelahiran · kadar kematian · migrasi Aras 2 · Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi:
| Simulasi tentang perubahan penduduk. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi perubahan penduduk. Meramalkan perubahan penduduk negara Malaysia pada masa depan. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
Aras 3 · Merumus tentang perubahan penduduk negara Malaysia pada masa depan berdasarkan:
| |||||
11 | 4.3 Migrasi penduduk sebagai tindakbalas terhadap faktor ekonomi, politik (government), sosial dan fizikal | Memahami migrasi penduduk negara Malaysia dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Aras 1 · Menerangkan migrasi penduduk. · Menerangkan pola migrasi penduduk. · Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk: · luar bandar ke bandar · luar bandar ke luar bandar | * Berusaha membangunkan negara Malaysia - bertanggung- jawab dan bersedia memberi sumbangan terhadap pembangunan negara Malaysia | Sumbang saran faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk. Syarahan tentang migrasi penduduk. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTIME | AKTIVITI |
Contoh: ekonomi - pekerjaan - kadar upah politik - kestabilan dasar (government) polisi kerajaan sosial - kemudahan asas - pendidikan - keluarga fizikal - bencana alam Aras 2 · Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi migrasi penduduk. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
12 |
penduduk terhadap alam sekitar | Memahami kesan-kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar. Aras 1 · Menyenaraikan kesan-kesan penduduk terhadap penerokaan sumber: · Tanih · Hutan · Air Aras 2 · Menghuraikan dengan contoh kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber. Aras 3 · Mencadangkan langkah-langkah penerokaan sumber secara terancang. | Mengumpul maklumat tentang kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet. Melukis rajah tentang kesan-kesan perubahan penduduk terhadap alam sekitar. Mengadakan tayangan video tentang pengurusan alam sekitar. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
13 | 4.5 Hubungan kependudukan dengan sumber | Penduduk berlebihan kurang penduduk dan penduduk optimum | Memahami hubungan kependudukan dengan sumber serta implikasinya. Aras 1 · Mentakrifkan konsep penduduk lebihan, kurang penduduk dan penduduk optimum. · Menyenaraikan ciri dan contoh: · penduduk berlebihan · kurang penduduk · Menyatakan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan: · makanan · tempat tinggal · pekerjaan · pendidikan · perubatan · kemudahan asas | - Mencintai negara Malaysia. - bertanggungjawab dan bersama-sama menyelesaikan masalah kependudukan demi kesejahteraan negara Malaysia | Menghasikan peta minda tentang ciri penduduk berlebihan dan kurang penduduk. Membincangkan ciri-ciri: - lebihan penduduk - kurang penduduk - penduduk optimum |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
Aras 2 · Menghuraikan ciri berserta contoh: · Penduduk berlebihan (Bangladesh) · kurang penduduk (Kanada) · Menjelaskan kesan penduduk berlebihan dan kurang penduduk terhadap sumber untuk memenuhi keperluan kependudukan: · makanan · tempat tinggal · pekerjaan · pendidikan · perubatan · kemudahan asas |
TEMA 5: PETEMPATAN DAN PERKEMBANGANNYA
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
14 | 5.1 Petempatan awal | Kedudukan | Memahami petempatan awal dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Aras 1 · Menyatakan lokasi petempatan awal: · pinggir pantai, delta dan muara sungai · pinggir sungai · bukit/gua · tanah pamah · Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal. Aras 2 · Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal: · fizikal · keperluan asas | Mengumpul maklumat tentang lokasi petempatan awal daripada pelbagai media seperti akhbar, bahan bercetak dan internet. Melengkapkan pengurusan grafik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan awal. |
MINGGU | TAJUK | KONSEP | HASIL PEMBELAJARAN | UNSUR PATRIOTISME | AKTIVITI |
15 dan 16 | 5.2 Faktor yang mempengaruhi petempatan | Memahami faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Aras 1 · Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia: · sejarah · fizikal · ekonomi · social · politik (government) Aras 2 · Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia: · sejarah · fizikal · ekonomi · social · politik (government) | * Berusaha membangunkan negara Malaysia - menghargai peranan kerajaan dalam mempengaruhi petempatan negara Malaysia. | Membincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi Petempatan negara Malaysia. Menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Syarahan tentang faktor-faktor yang mempengaruhi negara Malaysia. Sumbang saran tentang peranan kerajaan dalam mempengaruhi petempatan negara Malaysia. Mengadakan aktiviti kumpulan untuk menghasilkan model tentang: - projek perumahan - bandar baru - rancangan kemajuan tanah |
0 comments:
Catat Ulasan