BAHAGIAN A : KEMAHIRAN GEOGRAFI
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
1. Kedudukan | Garisan Grid Rujukan Grid | Menentukan kedudukan dengan menggunakan peta topografi berasaskan Rujukan Grid (RG). | Menunjukkan cara menentukan kedudukan ciri-ciri fizikal dan budaya di atas peta topografi berdasarkan RG 4 angka dan RG 6 angka. | Peta topografi. | ||
1 | Mengenalpasti sistem grid kebangsaan. Menyatakan kedudukan dengan menggunakan peta topografi berasaskan
| |||||
2 | Menjelaskan penggunaan RG 4 angka dan RG 6 angka. Membandingkan dan membezakan penggunaan RG 4 angka dan RG 6 angka. | |||||
2. Arah | Utara Bearing | Menentukan bearing dengan menggunakan jangka sudut. | Menunjuk cara mengukur bearing grid. Menunjuk cara mengira bearing benar dan bearing magnet. | Peta topografi. Jangka sudut. | ||
3 & 4 | Mengenal pasti Utara Grid, Utara Benar dan Utara Magnet. Mengukur bearing grid sesuatu tempat dengan menggunakan jangka sudut. | |||||
3. Skala dan Jarak | Skala Jarak Keluasan | Menggunakan skala lurus, skala penyata dan pecahan wakilan dalam menentukan jarak dan keluasan. | Menunjukkan cara mengukur jarak. | Peta topografi. | ||
5 | Menyatakan jenis-jenis skala. Mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
6 | Mengira keluasan kawasan sekata dengan menggunakan segi empat grid. | Menunjukkan cara menukar jarak di atas peta kepada jarak sebenar di atas permukaan bumi dengan menggunakan skala. Menunjukkan cara mengira keluasan kawasan sekata dan tidak sekata dengan menggunakan segi empat grid. | Peta topografi | |||
7 | Mengira keluasan kawasan tidak sekata dengan menggunakan kaedah segi empat grid. | |||||
4. Ketinggian. | Kontur Kecerunan. | Mengenal pasti pelbagai bentuk muka bumi utama berdasarkan garisan kontur dan mengira kecerunan. | Menunjukkan cara mengira kecerunan. Menghasilkan model pelbagai bentuk muka bumi berdasarkan garisan kontur. | Peta topografi | ||
8 | Mengenal pasti pelbagai bentuk muka bumi utama berdasarkan garisan kontur. | |||||
9 | Menyatakan kecerunan berdasarkan garisan kontur. Mengira kecerunan dalam nisbah. Mengira kecerunan dalam nisbah dan peratus. | |||||
5. Keratan Rentas. | Lampauan tegak. | Melukis keratan rentas dan mengira lampauan tegak. | Menerangkan teknik melukis keratan rentas. Menjelaskan perbezaan skala tegak dan skala mendatar. | Peta topografi. | ||
10 | Melukis keratan rentas. Mengira lampauan tegak berpandukan skala tegak dan skala mendatar yang diberi. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
11 | Menjelaskan bentuk muka bumi berdasarkan keratan rentas. Mengira lampauan tegak berdasarkan keratan rentas yang dilukis. | Menghasilkan model untuk menunjukkan keratan rentas. Menunjuk cara mengira lampauan tegak. | Peta topografi | |||
6. Pentafsiran Peta Topografi. | Pandang darat fizikal Pandang darat budaya Organisasi ruangan Saling kaitan. | Mengenalpasti jenis-jenis simbol dalam peta topografi. | Mencintai negara Malaysia. - bersyukur terhadap keunikan ciri-ciri fizikal dan budaya negara Malaysia. | Menjelaskan simbol-simbol yang terdapat dalam peta topografi. Kuiz: Simbol-simbol dalam peta topografi. | Peta Topografi | |
12 | Menjelaskan dengan contoh jenis-jenis simbol :
| |||||
Membaca dan mentafsir peta topografi. | Perbincangan ciri-ciri fizikal:
Kajian peta topografi :
| Peta topografi | ||||
13 | Mengenal pasti pelbagai ciri fizikal dan ciri budaya dalam peta topografi. Menghubungkaitkan ciri-ciri fizikal dan ciri-ciri budaya dalam peta topografi. | |||||
14 | Mengenal pasti pelbagai ciri fizikal dan ciri budaya dalam peta topografi. Menghubungkaitkan ciri-ciri fizikal dan ciri-ciri budaya dalam peta topografi. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
7. Graf dan Carta | Min Maksimum Minimum Julat | Membaca dan mentafsir graf dan carta | Berusaha membangunkan negara Malaysia. - berbangga dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi negara Malaysia. | Mencari data dan maklumat berpandukan pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet. Melukis graf dan carta menggunakan data dan maklumat tentang :
| Carta Jadual data Kertas graf Jangka sudut Jangka lukis | |
15 | Mengenalpasti pelbagai jenis graf dan carta.
Melukis graf bar berganda. | |||||
16 | Melukis graf bar majmuk. Melukis graf garisan mudah. | |||||
17 | Melukis graf gabungan. | |||||
18 | Melukis cartai pai mudah. | |||||
19 | Menyusun data dan maklumat serta mempersembahkannya dalam bentuk graf dan carta yang tepat. | |||||
20 | Mentafsir graf dan carta. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
8. Peta Tematik. | Aliran Taburan Kepadatan Pola | Membaca maklumat dalam peta tematik | Menunjuk cara melukis peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul.
| Edaran peta kosong | ||
21 | Mengenalpasti jenis-jenis peta tematik. Membaca maklumat dalam peta tematik.
| |||||
22 | Membina peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul..
| |||||
23 | Membina peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul.
| |||||
24 | Membina peta tematik berdasarkan maklumat yang dikumpul.
| |||||
9. Rajah | Aliran Saling kaitan | Menyusun, mempersembahkan dan mentafsir rajah. | Mencintai negara Malaysia. - prihatin terhadap keseimbangan ekosistem. | Melukis dan melabel rajah seperti : - proses kejadian hujan asid
| Carta dan bahan edaran | |
25 | Memberi maklumat berdasarkan rajah yang disediakan. | |||||
9. Rajah | Aliran Saling kaitan | Menyusun, mempersembahkan dan mentafsir rajah. | Mencintai negara Malaysia. - prihatin terhadap keseimbangan ekosistem. | Melukis dan melabel rajah seperti : - proses kejadian hujan asid
| Carta dan bahan edaran | |
25 | Memberi maklumat berdasarkan rajah yang disediakan. | |||||
26 | Mempersembahkan data dan maklumat dalam bentuk rajah. Mentafsir rajah. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN/OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
10. Foto | Perubahan Saling kaitan | Menyenarai dan merumus maklumat yang terdapat dalam foto. | Berusaha membangunkan negara Malaysia - menghargai sumbangan kerajaan dalam pembangunan negara Malaysia | Mengkaji foto yang mempunyai ciri-ciri : - Pandang darat fizikal - Pandang darat budaya Mengadakan aktiviti kumpulan. | Foto. | |
27 | Menyenaraikan maklumat yang terdapat dalam foto. Menyusun maklumat yang terdapat dalam foto mengikut :
|
BAHAGIAN B :
TEMA 1 : BENTUK MUKA BUMI DAN POTENSINYA.
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
| Sistem Atmosfera Litosfera Biosfera Hidrosfera | Mengenal sistem bumi | Menerangkan sistem bumi dengan menggunakan pelbagai media seperti rajah, video dan internet. Menghasilkan buku skrap tentang sistem bumi | Video Internet Kertas Mahjung | ||
28 | Mengenal pasti sistem bumi Menghuraikan sistem bumi
| |||||
29 | Menghuraikan sistem bumi
| |||||
b. Struktur bumi | Kerak bumi Mantel Teras bumi | Mengenal struktur bumi | Menghasilkan model tentang struktur bumi | Manila kad | ||
30 | Menyenaraikan struktur bumi Menjelaskan struktur bumi
| |||||
31 | Menjelaskan struktur bumi
| |||||
c. Jenis batuan dan kepen-tingan | Mengenal jenis batuan dan kepentingannya | Mencintai negara Malaysia - bersyukur kerana negara Malaysia mempunyai pelbagai sumber semula jadi | Membincangkan:
| Bahan realia Gambar | ||
32 | Mengenal pasti tiga jenis batuan:
|
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
33 | Menyenaraikan kepentingan batuan. | Bahan realia | ||||
34 | Menerangkan proses pembentukan tiga jenis batuan:
| |||||
35 | Menjelaskan dengan contoh kepentingan batuan kepada manusia. | |||||
1.2 Proses Pemben-tukan dan Taburan Bentuk Muka Bumi a. Pergerakan plat tektonik | Mampatan Tegangan | Memahami proses pergerakan plat tektonik | Membincangkan proses pergerakan plat tektonik melalui siri rajah dan pelbagai media seperti carta, cakera padat dan internet | Animasi / ICT | ||
36 | Menyenaraikan proses pergerakan plat tektonik secara:
| |||||
37 | Menjelaskan proses pergerakan plat tektoniksecara:
| |||||
38 | Membanding dan membezakan proses pergerakan plat tektonik:
|
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN/OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
b. Pemben- tukan Gunung Berapi | Memahami proses pembentukan gunung berapi. | Mencintai negara Malaysia dan bersyukur kerana negara Malaysia tidak mengalami letupan gunung berapi dan gempa bumi | Membincangkan proses pembentukan gunung berapi berpandukan pelbagai media seperti rajah, model dan cakera padat. Menghasilkan buku skrap tentang gunung berapi. | Cakera padat Internet Foto | ||
39 | Menyenaraikan:
| |||||
40 | Menjelaskan melalui rajah:
| |||||
1.3 Perubahan Pandang Darat Fizikal a. Luluhawa | Luluhawa | Memahami proses luluhawa dan kesannya terhadap pandang darat | Membincangkan proses luluhawa berpandukan pelbagai media seperti video, foto dan laman web yang berkaitan. Melengkapkan pengurusan grafik tentang persamaan dan perbezaan jenis-jenis luluhawa. | Video Foto Internet | ||
41 | Menyenaraikan jenis-jenis luluhawa: Menerangkan proses luluhawa.
| |||||
42 | Menerangkan proses luluhawa.
| |||||
43 | Menghuraikan dengan contoh kesan proses luluhawa terhadap pandang darat di kawasan:
| |||||
44 | Membandingkan dan membezakan jenis-jenis luluhawa. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
b.Gerakan jisim | Gerakan jisim | Memahami gerakan jisim | Mencintai negara Malaysia - prihatin terhadap pembangunan di kawasan bercerun | Membincangkan jenis-jenis dan proses gerakan jisim berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet Melengkapkan pengurusan grafik tentang jenis-jenis dan proses gerakan jisim. Menghasilkan buku skrap tentang gerakan jisim. | Akhbar Majalah Internet peta | |
45 | Menyenaraikan jenis-jenis gerakan jisim:
| |||||
46 | Membanding dan membezakan jenis-jenis dan proses gerakan jisim. | |||||
c. Tindakan air mengalir dan tindakan ombak | Memahami proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak | Membincangkan tindakan air mengalir dan tindakan ombak berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet | Akhbar Majalah Internet peta | |||
47 | Menyenaraikan proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak:
| |||||
48 | Menghuraikan proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak:
|
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
d. Kesan tindakan air mengalir dan tindakan ombak | Mencintai negara Malaysia - prihatin terhadap kegiatan manusia terhadap alam sekitar negara Malaysia | Menunjukkan pelbagai bentuk muka bumi akibat tindakan air mengalir dan tindakan ombak berpandukan pelbagai media seperti rajah, video dan internet. Menghasilkan model profil sungai. Teka silangkata. Menghasilkan buku skrap tentang tindakan air mengalir dan tindakan ombak. | Akhbar Majalah Internet peta | |||
49 & 50 |
| |||||
51 & 52 | Menjelaskan dengan contoh bentuk muka bumi proses tindakan air mengalir dan tindakan ombak akibat:
| |||||
e.Pengaruh kegiatan manusia | Memahami pengaruh kegiatan manusia terhadap gerakan jisim, tindakan air mengalir dan tindakan ombak serta usaha-usaha untuk mengurangkannya. | Mencintai negara Malaysia - prihatin terhadap kegiatan manusia terhadap alam sekitar negara Malaysia | Sumbang saran kegiatan manusia yang mempengaruhi:
| Akhbar Majalah Internet peta | ||
53 | Menyenaraikan kegiatan manusia yang mempengaruhi:
| |||||
54 | Menyenaraikan usaha-usaha untuk mengurangkan pengaruh kegiatan manusia terhadap:
|
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
55 | Menjelaskan dengan contoh usaha-usaha untuk mengurangkan pengaruh kegiatan manusia terhadap :
| Akhbar Majalah Internet peta | ||||
1.4 Laut dan Lautan a. Terumbu Karang | Memahami proses pembentukan terumbu karang. | Membincangkan proses pembentukan terumbu karang berpandukan pelbagai media seperti rajah, carta, video dan internet. Menghasilkan model proses pembentukan terumbu karang. | Akhbar Majalah Internet peta | |||
56 | Mengenalpasti pentas benua dan jurang lautan. Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan terumbu karang. Menyatakan proses pembentukan terumbu karang. | |||||
57 | Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan terumbu karang. Menerangkan proses pembentukan terumbu karang. | |||||
b.Kepentingan dan potensi laut dan lautan | Pemeliharaan Pemuliharaan | Memahami kepentingan dan potensi laut dan lautan | Berusaha membangunkan negara Malaysia - menghargai potensi lautan terhadap pembangunan negara Malaysia. | Mengumpulkan maklumat tentang Taman Laut Negara Malaysia daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah, risalah, foto dan internet. | Akhbar Majalah Internet Peta | |
58 | Menyenaraikan kepentingan dan potensi laut dan lautan Menerangkan dengan contoh kepentingan dan potensi laut dan lautan. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
59 | Merumuskan tentang kepentingan dan potensi laut dan lautan. | Membuat kesimpulan tentang kepentingan dan potensi laut negara Malaysia secara grafik seperti peta minda. | Akhbar Majalah Internet Peta | |||
c. Kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan | Memahami kesan-kesan kegiatan manusia dan langkah-langkah mengurangkannya | Menghasilkan buku skrap tentang kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan. Membincangkan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan berpandukan pelbagai media seperti video, cakera padat dan internet. | Akhbar Majalah Internet Peta | |||
60 | Mengenalpasti kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan. Menyenaraikan cara-cara manusia memelihara dan memulihara potensi lautan. | |||||
61 | Menjelaskan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan. Menghuraikan dengan contoh langkah-langkah pemeliharaan dan pemuliharaan laut dan lautan. Mencadangkan langkah-langkah mengurangkan masalah pencemaran laut dan lautan. | |||||
Kajian Geografi Tempatan (KGT) | 62 | Rujuk HSP (ms 47 hingga 58) | ||||
63 | ||||||
64 |
TEMA 2 : CUACA DAN IKLIM SERTA PENGARUHNYA.
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
2.1.Sistem Suria a.Pergerakan bumi dan kesan-kesannya. | Paksi bumi Putaran bumi Peredaran bumi | Memahami pergerakan bumi dalam sistem suria dan kesan-kesannya. | Membincangkan sistem suria dengan menggunakan pelbagai media seperti rajah, model, cakera padat dan laman web yang berkaitan. Simulasi tentang pergerakan bumi dalam sistem suria . Melengkapkan pengurusan grafik tentang kesan-kesan pergerakan dalam sistem suria . Menghasilkan model pergerakan bumi | Akhbar Majalah Internet Peta | ||
65 | Mengenal pasti sistem suria Menerangkan pergerakan bumi dalam sistem suria :
| |||||
66 | Menyatakan kesan –kesan pergerakan bumi dalam sistem suria :
| |||||
67 | Menjelaskan dengan rajah peredaran bumi dan kesan-kesannya. | |||||
b. Zon waktu | Zon Waktu Meridian Pangkal Garisan Tarikh Antarabangsa | Mengira waktu tempatan dan menentukan tarikh | Menunjukkan cara pengiraan waktu tempatan . | Akhbar Majalah Internet Peta | ||
68 | Mengenal pasti zon waktu Meridian Pangkal ( 0°) dan Garisan Tarikh Antarabangsa (180°T/B) | |||||
69 | Mengira waktu dan menentukan tarikh. |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
70 | Menjelaskan kedudukan longitud sesuatu tempat berdasarkan waktu. | |||||
2.2. Unsur-unsur cuaca dan iklim | Pemeluwapan Kerpasan | Memahami unsur-unsur cuaca dan iklim serta fenomenanya. | Projek kelas: Membuat pencerapan dan merekod suhu, hujan dan angin. Membincangkan fenomena cuaca dan iklim berpandukan pelbagai media seperti video, rajah dan internet.
| Akhbar Majalah Internet Peta | ||
71 & 72 | Menyenaraikan unsur-unsur cuaca dan iklim :
| |||||
73 | Menyatakan fenomena cuaca dan iklim | |||||
74 | Menerangkan dengan contoh fenomena cuaca dan iklim | |||||
2.3.Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia dan sebaliknya | Kesan rumah hijau Pulau haba | Memahami pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia dan sebaliknya. | Kajian kes: Mengkaji pengaruh iklim terhadap kegiatan pertanian di kawasan iklim Mediterranean. Mencari maklumat daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah, cakera padat dan internet. | Akhbar Majalah Internet Peta | ||
75 | Menyatakan pengaruh iklim terhadap kegiatan manusia. | |||||
76 | Menyatakan ciri-ciri iklim Khatulistiwa dan iklim Mediterranean | |||||
77 | Menyenaraikan jenis-jenis tanaman di kawasan beriklim Khatulistiwa dan Mediterranean |
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
78 | Menyenaraikan pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim . | Menghasilkan buku skrap tentang pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia dan sebaliknya. Membuat ramalan tentang pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim . | Akhbar Majalah Internet | |||
79 | Menghuraikan pengaruh iklim terhadap kegiatan manusia. | |||||
80 | Menghuraikan bagaimana kegiatan manusia mempengaruhi cuaca dan iklim | |||||
81 | Menghuraikan pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia di kawasan beriklim Khatulistiwa dan Mediterranean | |||||
82 | Merumuskan tentang pengaruh kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim . | |||||
Kajian Geografi Tempatan (KGT) | 83 | Rujuk HSP (ms 47 hingga 58) | ||||
84 | ||||||
85 |
TEMA 3 : TUMBUH-TUMBUHAN SEMULA JADI DAN HIDUPAN LIAR
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
3.1 Jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Kepelbagaian biologi | Mengenal ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan liar. | Membincangkan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan liar secara bersepadu berpandukan pelbagai media seperti video, risalah, cakera padat dan internet. Mencipta dan mendeklamasikan sajak tentang tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan liar. Menghasilkan buku skrap tentang tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan liar. Mengadakan kuiz tentang tumbuh-tumbuhan semula jadi dan jenis-jenis hidupan liar. | Video Risalah Cakera padat Peta dunia. | ||
86 | Mengenal pasti jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula jadi utama di dunia :
| |||||
87 | Memadankan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi utama di dunia :
| |||||
88 | Menyenaraikan jenis-jenis dan taburan hidupan liar di dunia :
|
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
89 | Menghubungkaitkan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi dengan taburan kawasan yang terdapat pada peta dunia:
| Melengkapkan pengurusan grafik tentang ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi di dunia. | Akhbar Majalah Internet Peta | |||
90 | Membandingkan dan membezakan ciri-ciri tumbuh-tumbuhan semula jadi di dunia :
| |||||
3.2 Kepen-tingan tumbuh-tumbuhan semula jadi |
| Memahami ekosistem Hutan Hujan Tropika.
| Mencintai negara Malaysia. - menghargai kepelbagaian tumbuh-tumbuhan dan hidupan liar negara Malaysia. | Membincangkan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi dalam konteks ekosistem. Menerangkan ekosistem berpandukan rajah rantaian makanan dengan menggunakan pelbagai media seperti cakera padat dan internet. Mengadakan lawatan sambil belajar Menghasilkan penanda buku. | Cakera padat Internet Kertas Mahjung | |
91 | Mentakrifkan konsep ekosistem hutan. | |||||
92 | Menyatakan konsep ekosistem hutan. Menyatakan ekosistem hutan Hujan Tropika.
| |||||
93 | Menerangkan ekosistem Hutan Hujan Tropika :
|
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
| 94 | Menerangkan kepentingan ekosistem tumbuh-tumbuhan semula jadi di Hutan Hujan Tropika:
| Menghasilkan penanda buku. | Majalah Internet Peta | ||
95 | Membanding dan membezakan ekosistem Hutan Hujan Tropika :
| |||||
3.3 Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Memahami kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan. | Mencintai negara Malaysia. - prihatin terhadap keseimbangan ekosistem hutan negara Malaysia. | Mencari maklumat kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan daripada pelbagai media seperti akhbar, majalah dan internet. Mengadakan syarahan tentang kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan. Mengadakan pertandingan menulis esei tentang kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan. | Akhbar Majalah Internet | ||
96 & 97 | Menyenaraikan kegiatan manusia yang mendatangkan kesan ke atas keseimbangan ekosistem hutan. Menyatakan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan akibat :
| |||||
98 | Menjelaskan dengan contoh kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan akibat :
|
TAJUK | KONSEP | WAKTU | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | UNSUR PATRIOTISME | CADANGAN AKTIVITI | BBM |
99 | Merumuskan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan pada masa depan. | Meramalkan kesan- kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan ekosistem hutan. | ||||
3.4 Pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh- tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Pemeliharaan Pemuliharaan | Memahami usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Berusaha mempertahankan negara Malaysia. - menghargai peranan kerajaan dalam usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | Mencari maklumat daripada media seperti akhbar, majalah dan internet. Menghasilkan buku skrap tentang usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Mengadakan pidato spontan tentang usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. Mengadakan pertandingan melukis poster. | Akhbar Majalah Internet Peta | |
100 | Mentakrifkan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan. Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | |||||
101 | Menjelaskan dengan contoh usaha-usaha pemeliharaan dan pemuliharaan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | |||||
102 | Mencadangkan cara-cara mengatasi masalah kepupusan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar. | |||||
Kajian Geografi Tempatan (KGT) | 103 | Rujuk HSP (ms 47 hingga 58) | ||||
104 | ||||||
105 |
0 comments:
Catat Ulasan